W książce przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2002–2004 w ramach projektu KBN przez zespół Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Celem projektu było zbadanie procesów demonopolizacji i konsolidacji w transporcie zachodzących zarówno w Polsce w okresie transformacji ustrojowej, jak i na całym świecie w ramach zjawisk ogólnogospodarczych: globalizacji i regionalizacji, deregulacji krajowych i międzynarodowych rynków usług transportowych, liberalizacji zasad wchodzenia na rynek podmiotów krajowych, z kapitałem zagranicznym oraz grup gospodarczych o charakterze ponadnarodowym. Zaprezentowane wyniki badań zasługują na uwagę z kilku powodów. Przebieg procesów występujących w latach 2002–2004 miał niepowtarzalny charakter. W gospodarce polskiej, jak i światowej zaszły nieodwracalne zmiany w strukturze podmiotowej producentów usług transportowych. Pierwsze doświadczenia zaobserwowane po wejściu Polski do Unii Europejskiej potwierdzają, że zdemonopolizowany transport samochodowy uzyskał już przed 1 maja 2004 r. wysoką zdolność do konkurowania na rynku unijnym. Niestety, takich sukcesów nie można zaobserwować w innych gałęziach transportu, w których nadal występują podmioty dominujące na rynku krajowym, m.in. przewoźnicy kolejowi z grupy PKP oraz przewoźnik lotniczy PLL LOT SA.