Wojna o kształcenie językowe. Praktyczny model: * jest cenną pomocą dla każdego polonisty w codziennej praktyce szkolnej – podaje liczne przykłady lekcji kształcących umiejętności komunikacyjne; nauczyciele i studenci znajdą w niej nie tylko wskazówki metodyczne, ale również uwagi dotyczące m.in. właściwego porozumiewania się z uczniami podczas lekcji * polemizuje z tradycyjnym podejściem do kształcenia językowego, w którym najważniejszy jest opis struktury języka (głosek, części mowy czy części zdania) – autor przekonuje nauczycieli, że kształcenie językowe warto ściślej powiązać z potrzebami uczniów * poddaje analizie kształcenie językowe w potocznym rozumieniu – kładzie szczególny nacisk w procesie edukacyjnym na codzienne porozumiewanie się – zarówno w mowie, jak i piśmie, zarówno to staranne, jak i mniej staranne, wychodząc z założenia, że umiejętność skutecznego porozumiewania się wpływa na jakość życia * wytycza cele, którym powinny służyć lekcje poświęcone kształceniu językowemu: mają przygotować dobrych uczestników komunikacji i takich, którzy mają wiedzę o systemie językowym, pozwalającą myśleć o języku – i podaje sposoby realizacji tych celów.