BETON SPRĘŻONY jest obecnie podstawowym materiałem stosowanym do budowy obiektów mostowych – nie tylko małych, ale również o średnich orazdużych rozpiętościach przęseł. Dla średnich idużych rozpiętości mostów belkowych są powszechnie stosowane sprężone dźwigary skrzynkowe.
W niniejszym podręczniku przedstawiono całościowo problematykę projektowania ibudowy belkowych mostów zbetonu sprężonego.
Szczególną uwagę zwrócono na:
- zagadnienia mechaniki ikształtowania dźwigarów skrzynkowych,
- podstawowe technologie budowy iich wpływ na proces projektowania,
- wykorzystanie współczesnych metod obliczeniowych.
Obiekty belkowe o skrzynkowym przekroju poprzecznym należą do najliczniej wykonywanych konstrukcji mostowych z beton sprężonego, zwłaszcza wieloprzęsłowych. Wraz ze wzrostem potrzeb komunikacyjnych nastąpił w tym obszarze mostownictwa w ostatnich dekadach intensywny rozwój zarówno jeśli chodzi o metody projektowania, jak i rozwiązania materiałowe oraz technologie wykonawcze.
Autorzy korzystają ze swojego dużego doświadczenia i licznych realizacji, więc przedstawione w książce analizy obliczeniowe oraz szczegółowe rozwiązania konstrukcyjne są ściśle powiązane z technologią wykonawczą. Jest to unikatowa (nie tylko w skali krajowej), bardzo obszerna i szczegółowa pozycja, prezentująca najnowsze osiągnięcia projektowe i realizacyjne w zakresie belkowych obiektów wieloprzęsłowych z betonu sprężonego, mających skrzynkowe przekroje poprzeczne.
Prezentowany podręcznik wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze dotyczącej mostów betonowych, wobec czego Autorzy mają nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem inżynierów i studentów specjalności mostowej.
Wyd. 1 - Wyd. PWN