Podczas kolejnej, pięćdziesiątej piątej już, sesji naukowej SHS, w Zamku Ujazdowskim w Warszawie rozstrząsano wielowarstwową problematykę interpretacji dzieł sztuki, począwszy od tak znanych jak Portret małżonków Arnolfinich van Eycka, Prządki Velázqueza, Mona Lisa, aż do współczesności, reprezentowanej przez Cybisa, Zbyluta Grzywacza czy Kantora. Książka grupująca wygłoszone podczas sesji referaty stanowi – jak stwierdza we wstępie prof. Maria Poprzęcka - „przegląd dawnych i obecnych postaw badawczych – od dominującej w badaniach w latach pięćdziesiątych – sześćdziesiątych XX wieku ikonologii po dzisiejsze interpretacje, dokonywane z pozycji hermeneutyki artystycznej, ikoniki, feminizmu, neofreudyzmu. (...) Dzięki ścisłemu powiązaniu z konkretnymi dziełami sztuki, nie jest suchym wykładem metodologicznym, lecz jest obrazem badań nad sztuką jako dziedziny żywej, pełnej inwencji, zdolnej do zaprzeczeń i paradoksów, niezmożonej w poszukiwaniu znaczeń i wartości.”