Spis Treści : Podziękowania Wstęp CZĘŚĆ I. MATERIAŁOWY, STYLISTYCZNY I EKONOMICZNY KONTEKST POŁUDNIOWONIDERLANDZKIEJ PLASTYKI ALABASTROWEJ Rozdział 1. Alabaster jako materiał rzeźby: przyczyny popularności i stosunek do surowca Wykorzystanie alabastru w produkcji artystycznej do XVI w. Alabaster w teorii i praktyce włoskiego renesansu Kariera alabastru na północ od Alp Popularyzacja alabastru jako materiału rzeźbiarskiego Mowa materiału ? mowa o materiale Rozdział 2. Rzeźba niderlandzka od schyłku gotyku do wczesnego baroku (ze szczególnym uwzględnieniem plastyki alabastrowej) Między gotykiem a renesansem Między italianizmem a ?stylem rodzimym? Między renesansem a barokiem Mechelen: od sztuki dworskiej do masowej produkcji rzemieślniczej Podział specjalności rzeźbiarskich jako odzwierciedlenie struktury cechowej Rozdział 3. Niderlandzki handel sztuką a drogi docierania południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej do Europy Środkowo-Wschodniej Rynek artystyczny w Niderlandach Rozprzestrzenianie się południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej w Europie Środkowo- Wschodniej w XVI i XVII w. Alabastrowe dzieła na rynku antykwarycznym w XVIII i XIX w. CZĘŚĆ II. PLASTYKA ALABASTROWA WE WNĘTRZACH KOŚCIELNYCH Rozdział 1. W służbie dynastii i zreformowanego Kościoła. Importy plastyki alabastrowej jako fundacje protestanckich dworów w Dreźnie i Berlinie Adaptacje importów alabastrowych w kręgu Augusta Saskiego Alabastrowy ołtarz berliński na tle fundacji artystycznych Joachima II Rozdział 2. Ku ozdobie Domu Bożego i na wieczną pamiątkę. Importowane nastawy i reliefy zaadaptowane w epitafi ach protestanckich Epitafium rodziny Loitzów w kościele Mariackim w Gdańsku Epitafi a Weinlöba i Reichów w kościele pw. św. Mikołaja w Berlinie Epitafi a w kościołach śląskich ....