Katalog towarzyszący wystawie „Vivat Insita. Adam Nidzgorski: Zapatrzenie”, prezentowanej w Muzeum Śląskim, w dniach 20 lipca – 21 października 2012 roku. Wystawa prac Adama Nidzgorskiego stanowiła kolejne spotkanie z twórczością w nurcie art brut, będąc jednocześnie swego rodzaju preludium do planowanej stałej ekspozycji polskiej sztuki naiwnej, outsider art oraz art brut w nowej siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach. Tym razem goście odwiedzający Galerię Sztuki Pogranicza, mogli zapoznać się z twórczością jednego z najciekawszych przedstawicieli wspomnianego nurtu; twórczością śmiało sięgającą do tradycji Jeana Dubufetta i eksponującą takie elementy, jak prymitywizowana estetyka i wrażliwość pierwotna. Adam Nidzgorski - artysta, który stosunkowo szybko odnalazł swoje miejsce w świecie sztuki naiwnej, bezpośredniej, swoją twórczość rozpoczął w roku 1963, a już dwa lata później wziął udział w wystawie prezentowanej w Galerii Sztuki w Tunisie. Z biegiem czasu coraz liczniej zaznaczał swoją obecność na mapie europejskich galerii związanych ze sztuką art brut, m.in. w 2010 roku na IX Międzynarodowym Triennale Sztuki Nieprofesjonalnej INSITA w Bratysławie. Artysta poświęca prawie wszystkie swoje dzieła istocie ludzkiej, stanowiącej dla niego źródło niewyczerpalnych inspiracji. Bardzo charakterystyczne dla jego twórczości jest spojrzenie. Postaci które tworzy, jedna, dwie czy całe grupy, są zapatrzone w widza ogromnymi, szeroko otwartymi oczami. Jego prace oparte są w pewnym stopniu na przypadku. Jak sam mówi, stara się oddać to, co tkwi w jego podświadomości, a co ujawnia się podczas malowania. W Polsce Adam Nidzgorski znany jest powszechnie również jako prekursor dżudo.