Autorki - doświadczone nauczycielki, konsultantki do spraw nauczania, terapeutki, a przede wszystkim matki - próbują zmienić głęboko zakorzenione fałszywe myślenie o zdolnościach dzieci i ich umiejętnościach uczenia się. Uważają, że każde dziecko jest inteligentne, każde może osiągnąć sukces, trzeba tylko odkryć, co je interesuje, w czym jest dobre, czego uczy się łatwo i chętnie, a czego nie potrafi - i dlaczego. Radzą, jak rozpoznać umysł dziecka i jak go rozwijać wykorzystując wrodzone skłonności, jak poszerzać wiedzę o indywidualnych metodach uczenia się i jak pomóc dzieciom, które już przekonano, że są tępe, niezdolne, nic niewarte tylko dlatego, że słowa powoli przychodzą im na myśl albo wiercą się, gdy muszą długo siedzieć. Prezentują konkretny plan działania, który nie wymaga ani większych nakładów finansowych, ani skomplikowanych testów, ani nowych pomocy naukowych - jedynie woli odmiany i odwagi, by fundamentem procesu edukacji uczynić współuczestnictwo nauczycieli, uczniów i rodziców.