Podręcznik jest poświęcony podejściu transdiagnostycznemu w terapii zaburzeń emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych) – dzieci i młodzieży. Opisany w nim program terapeutyczny powstał z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami, które wykazują objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Modułowa struktura programu umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych.
Podręcznik terapeuty uzupełniają poradniki, które zawierają przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, niezbędne formularze, ćwiczenia i zadania do pracy własnej.
Prezentowany program terapeutyczny ma charakter ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur terapeutycznych skutecznych w przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także program transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby.
Podręcznik terapeuty zawiera między innymi:
- omówienie opartych na dowodach naukowych strategii terapeutycznych, które pozwalają specjalistom wspomagać młodych klientów w poprawie funkcjonowania;
- konkretne wytyczne co do prowadzenia terapii;
- informacje na temat włączania rodziców w terapię i wprowadzania ukierunkowanych na nich strategii, które wspomogą długofalową generalizację nowo nabytych przez dziecko umiejętności.
Program terapeutyczny dotyczy takich zaburzeń, jak:
- zaburzenie lękowe uogólnione;
- fobia społeczna;
- separacyjne zaburzenie lękowe;
- fobie swoiste;
- zaburzenie paniczne;
- agorafobia;
- zaburzenia depresyjne.
Model terapii jest tak elastyczny, że znajduje zastosowanie także w przypadkach zaburzeń:
- pourazowych i związanych z czynnikiem stresowym (w tym zaburzeń adaptacyjnych);
- z objawami somatycznymi;
- tikowych;
- obsesyjno-kompulsyjnych.