"Psycholog, jeśli nie chce spełniać tylko funkcji kogoś, kto posługuje się testem - tak, jak uczeń, który nie rozumiejąc obcojęzycznego tekstu, ładnie go odczytał - musi zgłębić nie tylko podstawy teoretyczne, decydujące o naukowej sensowności testu, ale również jego założenia modelowe oraz wynikające z nich ograniczenia. (...) Psycholog powinien też świadomie dobierać testy do rozwiązywanego problemu diagnostycznego. To zaś oznacza, że powinien on dobrze poznać sam test oraz zrozumieć jego powiązania z określoną teorią psychologiczną i psychometryczną.ze wstępu prof. Jerzego BrzezińskiegoWybór tekstów poświęconych metodologii, dokonany przez Jerzego Brzezińskiego, jest nadzwyczaj dobrze przemyślanym zbiorem najważniejszych - a przy tym najbardziej pomocnych dla studenta zainteresowanego tworzeniem testów - artykułów na temat trafności i rzetelności. Znajdują się tu zarówno prace historyczne, jak i współczesne opracowania. Większość z nich dotychczas nie była dostępna w języku polskim, a bez wątpienia okażą się one znakomitą lekturą dla studentów i psychologów, którzy chcą posługiwać się testami w sposób bardziej świadomy.Aby w pełni zrozumieć, a w konsekwencji sensownie konstruować i stosować testy psychologiczne oraz interpretować ich wyniki, należy spojrzeć na test psychologiczny i na jego wynik z dwóch perspektyw. Pierwsza to perspektywa diagnostyczna, druga zaś psychometryczna. I test, i jego wynik muszą być oglądane komplementarnie - z obu tych perspektyw.Nie można dostatecznie dobrze zrozumieć współczesnej, odwołującej się do testów, praktyki diagnostycznej bez prześledzenia drogi rozwoju psychometrii. Umożliwia to właśnie prezentowana książka będąca zbiorem klasycznych prac powstałych w okresie ostatniego półwiecza. Te wybitne teksty, autorstwa między innymi: J. P. Guilforda, L. J. Cronbacha, R. M. Guiona, S. Messicka czy D. T. Campbella, wywarły wyraźne piętno na rozwoju tej dziedziny i nadal - mimo upływu czasu - są chętnie cytowane przez psychologów.