Z recenzji o książce: Przygotowane studium jest w pełni uzasadnione, zarówno zbliżającą się 190. rocznicą powołania TNP, jak i upowszechnianiem się idei edukacji ustawicznej, która w ostatnim raporcie UNESCO pod red. J. Delorsa została uznana za jedną z dwu naczelnych zasad edukacji w XXI wieku. Niezależnie od przyjętego tematu treść i struktura studium jest znacznie szersza i przedstawia działalność TNP w ujęciu rozwojowym oraz analizie właściwej dla studiów monograficznych (?) Treść studium trafnie otwiera tematyka roli nauki i edukacji ustawicznej we współczesnym społeczeństwie wiedzy, (?) przedstawiona jest działalność towarzystw naukowych na rzecz edukacji, by analizować rozwój i formy aktywności Towarzystwa Naukowego Płockiego (?) Tekst jest wartościowy i ciekawy, rzetelnie przygotowany, bogato udokumentowany w źródłach i materiałach sprawozdawczych. Ukazuje żywą działalność i różnorodne jej formy oraz zakresy. Mimo że praca ma charakter historyczny i wyraźnie sprawozdawczy, to przekaz staje się atrakcyjny i żywy (?) Społeczna rzeczywistość działań jest trafnie i ciekawie przekazana (?). (Prof. Józef Półturzycki, Uniwersytet Warszawski)