Książka jest zbiorem artykułów, które zostały przygotowane na II Ogólnopolską Konferencję Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji uczniów zdolnych. Publikacja podzielona jest na dwie części. W części pierwszej znajdują się artykuły dotyczące teoretycznego aspektu zagadnień kształcenia zdolności i twórczości. W drugiej części zostały umieszczone artykuły nauczycieli realizujących autorskie programy w pracy z uczniami szczególnie zdolnymi. Zwiększone zainteresowanie metodami i strategiami kształcenia uczniów szczególnie zdolnych na świecie, w krajach UE, w tym także w Polsce, wskazuje na konieczność prowadzenia badań w tym zakresie, jak również wypracowanie koncepcji edukacji jednostek szczególnie zdolnych, począwszy od najwcześniejszego etapu rozwoju. Niezwykle ważnym aspektem jest upowszechnienie problematyki podejmowanej w tej publikacji, ponieważ żadne państwo nie jest tak bogate, aby zrezygnować z kształcenia uczniów zdolnych, gdyż jest ono najlepszą inwestycją dla jednostki, rodziny oraz całego społeczeństwa.