Książka ta nie tylko zamyka okres 10-letnich doświadczeń z tworzeniem naszego teatru, 12 letni okres działalności Szkoły Aktorskiej TRANSform, okres ponad 30 lat emigracyjnej pracy artystycznej i pedagogicznej, ale też w jakimś stopniu odzwierciedla sumę doświadczeń artystycznych i pedagogicznych całego mojego życia. [...] Stworzenie i utrzymanie przez tyle lat naszej sceny w Berlinie mogę nazwać doświadczeniem granicznym. Wystawiamy wprawdzie często polskich autorów, ale gramy ich po niemiecku. Ja, Polka, tworzę teatr dla niemieckiego społeczeństwa. [...] Dlaczego Różewicz? Niezależnie od inscenizacji sztuk tego autora w naszym teatrze Tadeusz Różewicz zajmuje miejsce szczególne w tworzeniu sceny polsko-niemieckiej w Berlinie i jej historii. Stał się jakby duchem sprawczym, opiekunem i inspiratorem naszej idei. ze "Słowa wstępnego" J. Szarek