Rozprawa poświęcona japońskiej literaturze średniowiecznej i jej związkom z myślą religijną epoki. Analizowanym przypadkiem jest twórczość poety Fujiwary Shunzeia z XII i początków XIII wieku. Łącznikiem obu dyscyplin badawczych - literatury i filozofii religii - jest kategoria estetyczna "y?gen" (termin najczęściej tłumaczony jako "tajemna głębia"). Przedmiotem pracy jest analiza estetycznej kategorii "y?gen" w twórczości Shunzeia. Rozprawa zawiera również wiele innych zagadnień literackich, religijnych, i historycznych epoki, a kategoria "y?gen" jest badana również na przykładach wierszy kilku innych poetów. Najistotniejsza w tej pracy jest próba wyjaśnienia warunków ukształtowania się "y?gen" jako kategorii estetycznej pod wpływem doktryny buddyjskiej szkoły tendai (zwykle problem tej kategori wyjaśniano odwołując się do doktryny zen, a więc definiowano znaczenie "y?gen" późniejszego okresu, tzn. XIV i XV w.). Autorka skierowała uwagę na dwa fundamentalne teksty, a mianowicie: literacki traktat "Korai f?teish?" (Wybór stylu i formy od czasów najdawniejszych, 1197-1201) Fujiwary Shunzeia oraz traktat buddyjski "Maka shikan"[chin. Mohe zhiguan] (Wielkie wyciszenie i kontemplacja, VI w.) Zhiyi, chińskiego patriarchy szkoły tendai, którego nauki miały duży wpływ również na japońską praktykę medytacyjną (wyciszenie i kontemplacja shikan).