Zarządzanie placówką oświatową z uwzględnieniem ustawicznie zachodzących zmian społecznych i legislacyjnych to dla jej dyrektora nie lada wyzwanie. Wymaga umiejętności: - planowania strategicznego, - umiejętności budowania zespołu i kierowania nim, - budowania kultury organizacyjnej opartej na współpracy, - zarządzania zmianami, - twórczego rozwiązywania konfliktów, - kształtowanie wizerunku placówki w środowisku, - budowania partnerstwa z rodzicami i uczniami, czyli profesjonalnego przywództwa opartego na rzetelnej wiedzy o zarządzaniu. Zawarte w książce zagadnienia teoretyczne wzbogacone licznymi propozycjami ich zastosowania w praktyce oświatowej umożliwiają rozwój kompetencji kierowniczych oraz stanowią inspirację do twórczego działania zarówno dla praktykujących dyrektorów, jak i tych, którzy dopiero aspirują do funkcji dyrektora i są na etapie formułowania wizji siebie w roli szefa. Z recenzji: (...) Książka jest skierowana głównie do dyrektorów placówek oświatowych i osób aspirujących do tej funkcji. Może także znaleźć odbiorców wśród zainteresowanych rozwojem zawodowym nauczycieli, którzy chcą włączyć się aktywnie do wzmacniania pozycji swojej szkoły i uczestniczyć w grupowych formach podejmowania decyzji związanych z rozwojem szkoły. Książka łączy w sobie walory naukowe i popularyzatorskie, może także pełnić funkcję „podręcznika” i przewodnika po problematyce zarządzania placówką szkolną, zarówno w perspektywie bieżącej, jak i stanowić wsparcie przy podejmowaniu inicjatyw długookresowych (strategicznych). Dr hab. Mariusz Zieliński Bożena Kubiczek - dr nauk humanistycznych; reprezentowana dziedzina nauki: nauki humanistyczne w dyscyplinach: politologia, pedagogika, nauka o zarządzaniu. Doświadczenia zawodowe: Dyrektor programowy Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Sosnowieckiego Centrum Edukacyjnego „EDUKATOR”, nauczyciel akademicki na kierunku Zarządzanie i pedagogika, autor programów szkoleniowych oraz publikacji dla nauczycieli i oświatowej kadry kierowniczej, edukator z listy MEN w zakresie organizacji i zarządzania oświatą oraz reformy programowej, ekspert komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli w awansie zawodowym w dwóch zakresach: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza oraz zarządzanie oświatą; egzaminator maturalny z wiedzy o społeczeństwie, były dyrektor szkoły i dziekan.