Książka prezentuje najważniejsze aspekty związane z wprowadzeniem i wdrażaniem nowego ustroju szkolnego, w szczególności zadania dyrektorów szkół i organów prowadzących. W pracy ukazano nie tylko proces związany z dostosowaniem sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, lecz także dokonano analizy porównawczej nowych przepisów z dotychczasowymi rozwiązaniami. Dzięki temu czytelnik zdobędzie informacje, w jakim zakresie dany obszar kompetencji lub obowiązków uległ modyfikacji, na co zwrócić szczególną uwagę oraz czego należy unikać. W publikacji przedstawiono m.in. takie zagadnienia, jak: - tworzenie i likwidacja publicznych szkół i placówek, - przekazywanie szkół publicznych do prowadzenia podmiotom prywatnym, - kształcenie specjalne, - kształcenie zawodowe, - sporządzanie arkuszy organizacji szkół i przedszkoli oraz aneksów do tych arkuszy, - zasady powierzania stanowisk kierowniczych w szkołach i placówkach, - doradztwo zawodowe, - zasady funkcjonowania internatów, - prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, - wydawanie zezwoleń na prowadzenie szkół i placówek publicznych. Ponadto opracowanie zostało wzbogacone o rozstrzygnięcia organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, orzeczenia sądów, opinie i stanowiska.