Wstęp
Rozdział 1. Historia szkoły waldorfskiej przed drugą wojną światową i jej polska recepcja
1.1. Myśl społeczna i szkoła Rudolfa Steinera
1.1.1. Robotnicy i panny
1.1.2. Trójczłonowość Organizmu Społecznego
1.1.3. Szkoła waldorfska jako narzędzie polityczne
1.1.4. Idea i praktyka
1.2. Polska recepcja pedagogiki waldorfskiej przed drugą wojną światową i w okresie PRL
1.2.1. Pierwsze nauczycielki i pierwszy uczeń waldorfski
1.2.2. Towarzystwo i osobność
1.2.3. Odwilż lat osiemdziesiątych – „Chcemy się stawać”
1.2.4. Pedagogika antropozoficzna a polskie nowe wychowanie
1.2.5. Polska teoria szkoły steinerowskiej
1.2.6. Przerwana tradycja i tajemnica organizacyjna
Rozdział 2. Do źródeł – czyli badania w szkole waldorfskiej w Berlinie
2.1. Jak badać szkołę waldorfską?
2.2. Dlaczego Berlin?
2.2.1. Jaskółki wolności – szkoły w Berlinie a transformacja
2.2.2. Dwa początki berlińskiej Rudolf Steiner Schule
2.3. Etnografka w szkole
2.3.1. Wprowadzenie w teren badań
2.3.2. Spacer po szkole
2.3.3. Nauczanie w szkole waldorfskiej
2.4. To, czego nie ma
2.4.1. Nowe technologie
2.4.2. Sport
2.4.3. Antropozofia
2.4.4. Dyrekcja
2.4.5. Ilościowe i jakościowe
2.5. Kontrola, wspólnota i bunt
2.5.1. Personae gratae
2.5.2. Obietnica wspólnoty
2.5.3. Rytuał i numinosum
2.5.4. Władza patrzenia
2.5.5. Communitas i bunt
2.6. Między Berlinem a Warszawą
Rozdział 3. Korzenie przełomu w edukacji
3.1. Chaos kulturowy
3.2. Polskie alternatywy – ruchy społeczne
3.2.1. Edukacja, New Age, kontrkultura
3.2.2. Kontrkultura hipisów
3.2.3. Rewolucje dorosłych
3.3. Polskie alternatywy – teorie i zjawiska
3.3.1. Trzy etapy alternatywy
3.3.2. Alternatywne style życia
3.3.3. Ruchy kultowe
3.3.4. Środowisko kultowe (cultic milieu)
3.3.5. Ludzie środka i alternatywna nauka
3.4. Związki i mosty – antropozofia a polskie środowiska alternatywne
3.4.1. Antropozofia i młody teatr. Przypadek Teatru STU
3.4.2. Antropozofia i polska kultura alternatywna. Przypadek olsztyńskiej Pracowni
3.4.3. Wobec Grotowskiego
3.4.4. Antropozoficzny zwrot ekologiczny – na łąki za żelazną kurtynę
Rozdział 4. Edukacyjny przełom demokratyczny
4.1. Społeczny ruch edukacyjny
4.1.1. Solidarność, edukacja, manifesty
4.1.2. Środowisko (wychowawcze) i szkoła
4.1.3. Edukacja trochę inna
4.1.4. Wobec STO
4.1.5. Oblicza ruchu
4.2. Szkoła waldorfska – opowieść o powrocie idei
4.2.1. Ruch w ruchu
4.2.2. Mit, który się odradza
4.2.3. Siła nie-miejsca i mobilności
4.2.4. Bund i trzeci sektor 221
4.2.5. Problem kolonii i przekleństwo Gesellschaft
4.2.6. Między „Waldorfem” a Steinerem
Rozdział 5. Glokalne znaczenia szkoły waldorfskiej
5.1. Glokalizacja szkoły waldorfskiej
5.1.1. Mimikra Europy Zachodniej
5.2. Wolność
5.2.1. Narracje o ucisku i konwersji
5.2.2. Autobiografie projektowane
5.2.3. Opowieści opozycyjne
5.2.4. Wolności europejskie
5.3. Wspólnota
5.3.1. Narracje o klasie społecznej
5.3.2. Socjalizacja i edukacja
5.3.3. Eksperyment lokalnie zaangażowany
5.3.4. Mit wyjścia
5.4. Twórczość
5.4.1. Szkoła kryzysu
5.4.2. Ku źródłom kultury głębokiej
5.4.3. Edukacja kulturowa i szkolna animacja kultury
5.5. Duchowość
5.5.1. Waldorfskie narracje chrześcijańskie i kontrnarracje Kościoła
5.5.2. Narracje poszukiwaczy
5.5.3. Poszukiwania wernakularne
Zakończenie
Kalendarium
Spis wywiadów
Spis ilustracji
English synopsis
Bibliografia