Wprowadzenie; O konieczności prowadzenia badań nad rolą szkoły w społeczeństwie wielokulturowym (pole problemowe) (Historyczny i współczesny kontekst badań na pograniczu łotewsko-rosyjsko-polskim * Praktyczne uzasadnienie prowadzenia badań na Łotwie * W kręgu rozważań metodologicznych * Etapy realizacji badań w działaniu w Szkole Polskiej w Rydze * Z założeń prowadzenia badań podłużnych w Szkole Polskiej w Rydze * Tożsamość na pograniczu jako kategoria do badania); Wielkie problemy małego kraju - historyczne uwarunkowania wielokulturowości na Łotwie (Przestrzeń pogranicza * Historia kolonizacji terenów współczesnej Łotwy * Łotwa - państwem wielu narodów. Rys historyczny * Charakterystyka mniejszości narodowych na Łotwie współcześnie * Historyczne uwarunkowania obecności Polaków na Łotwie * Szkolnictwo polskie na Łotwie do 1989 roku * Narodowość, obywatelstwo - uregulowania prawne * Szkolnictwo mniejszości narodowych na Łotwie po 1989 roku); Szkoła Polska w Rydze - dzieje najnowsze (Podstawy prawne działalności w dziedzinie oświaty mniejszości polskiej na Łotwie * Początki tworzenia alternatywy edukacyjnej w Rydze * Praca nad koncepcją szkoły - od projektu do końcowego efektu * Instytucjonalizacja przedsięwzięcia * Szkoła w Rydze jako laboratorium dwóch Uniwersytetów * Szkoła jako przestrzeń nasycona konfliktami * Eksperymentalna Szkoła Polska - stara czy nowa alternatywa? * Pozorny spokój - cisza przed burzą * Programy nauczania - współpraca ministerstw * Aktywność naukowa środowisk * Ciąg dalszy konfliktu w Szkole Polskiej na ulicy Tallinas * Owoce polsko-lotewskiej współpracy naukowej * Huśtawka nastrojów w okresie od akredytacji do akredytacji * Podróże sentymentalne na Łotwę * Zmierzch szkoły polskiej. czy quasi-polskiej?); Podmioty szkoły - funkcjonowanie w rolach społecznych (Autor jako kreator, moderator, obserwator * Szkoła jako testament pokolenia dziadków * Szkoła polska to nadzieja dla rodziców * Szkoła polska jest szansą dladzieci * Szkoła polska jako wyzwanie dla pedagogów * Szkoła polska kłopotem dla polityków); Podwajanie tożsamości w kontekście emancypacyjnej funkcji szkoły (Szkoła na pograniczu jako medium kształtowania się tożsamości * Teoretyczny obszar problematyki tożsamości * Autodeklaracje uczniów oraz zawartość treściowa tych identyfikacji * "Ja-realne" oraz Ja-idealne" badanych dzieci * Język jako jeden z podstawowych atrybutów tożsamości * Obraz "Innego" w oczach badanych uczniów * Tożsamość w sytuacji pogranicza); Zamiast zakończenia: dramat polskości w sytuacji tożsamości zawłaszczonej (Dynamika konfliktu w szkole * Aporema tożsamości w sytuacji polskości skolonizowanej i zawładniętej); Bibliografia (Dokumenty źródłowe * Literatura przedmiotu); Aneksy; Polish School Abroad in the Presence of identity Dilemmas on the Example of the Polish School in Riga (Summary)