Najnowsze dzieło mistrza komiksu europejskiego. Polski czytelnik zna tego autora ze zbierającego znakomite recenzje albumu Feralny Major (albumu wydanego w kolekcji Mistrzowie Komiksu w roku 2005), który środowisko komiksowe uznało za najlepszy komiks, jaki kiedykolwiek ukazał się w Polsce! Świat Edeny jest najmłodszym dziełem Moebiusa: powstawał w latach 1983-2001. Cykl składa się z pięciu tomów głównej opowieści oraz szóstego, zawierającego krótkie historie, w których odnajdujemy nawiązania do losów głównych bohaterów, ale także do znanego z Feralnego Majora Majora Gruberta czy samego Moebiusa. Co ciekawe, seria wyrosła z bożonarodzeniowego komiksu reklamowego, który w 1983 roku Moebius przygotował dla francuskiego producenta samochodów Citroen. Okazało się, że kilkustronicowa reklama rozrosła się do rozmiarów albumu, a potem kilkutomowej serii! A wszystko przez logo Citroena, które Moebiusowi skojarzyło się ze statkami kosmicznymi... Zupełnie inny niż przypuszczali właściciele samochodowego koncernu okazał się także wydźwięk dzieła Moebiusa - z reklamy samochodów stało się opowieścią negującą pozytywny wpływ rozwoju technologicznego na życie ludzkie... Głównymi bohaterami Świata Edeny są Stil i Atan. Z powodu awarii stacji kosmicznej trafiają na dziwaczną planetę, na której znajdują się przedstawiciele różnych kosmicznych ras oraz międzygwiezdny statek. Wspólnie wyruszają na planetę obiecaną - Edenę. Nawet nie podejrzewają, w jaki sposób ta podróż ich zmieni. Dotąd uzależnieni od technologii i przez to "bezpłciowi" towarzysze zaczynają się przeistaczać: jeden staje się mężczyzną, a drugi kobietą... Rozłąka wskutek kłótni będzie początkiem niezwykłych przygód, które bohaterowie, chcąc ponownie się spotkać, przeżywają w różnych krainach Edeny... Jak większość komiksów Moebiusa, ten także podsuwa liczne, często mylące tropy. W tej niezwykłej zabawie z czytelnikiem autor przewrotnie eksploatuje wątki biblijne, a najważniejszą podróżą okazuje się podróż w głąb siebie. Moebius zbudował swoją opowieść z naszych gatunkowych archetypów i własnych refleksji i doświadczeń. Pomysł z odnajdywaniem przez bohaterów drogi do własnej natury jest na przykład zapisem ówczesnej fascynacji autora teorią Guya-Claude'a Burgera (komiksowy mistrz Burg) tzw. instynktownego żywienia. Cała opowieść nie jest z góry zaprogramowaną, przemyślaną fabułą; widać, że z albumu na album swobodnie ewoluuje, niesiona oniryczno-symboliczną wyobraźnią twórcy. W komiksach o Edenie czuje się echa wyobraźni i filozofii wieloletniego współpracownika Moebiusa - Alexandro Jodorowsky'ego, który w rozpoczętym niedawno cyklu Po Incalu dokonał podobnej wolty fabularnej, co Moebius w finale Edeny. Także i graficznie cykl ewoluuje, mimo oszczędności środków wyrazu zawierając partie o urzekającej urodzie, zwłaszcza w rozległych pejzażach i epickich scenach zbiorowych. Sporo daje tu kolor, a także ciekawy zabieg delikatnego podbicia sepią kreski następującego po Ogrodach Edeny albumu Bogini, opowiadającego historię Atany. Nie będę ukrywał, że cykl Moebiusa stał się dla mnie istotną inspiracją podczas wymyślania pustynnego świata Cerery, gdzie żyje Minus - pechowy złodziej z Pustkowi!. Ale to już całkiem inna historia...