"Jest to publikacja, która wypełnia bolesną wręcz lukę w literaturze pedagogicznej dotyczącej niepełnosprawności słuchowej, a znając Autorkę wiem, że Jej przemyślenia wyrastają z autentyc; do dzieci dotkniętych tą słabością. Co więcej - poparte to jest wielką kompetencją wynikającą ze studiów i wieloletnich badań oraz praktyki pedagogicznej. Za szczególnie ważne i odkrywcze w tej publikacji uważam:[...] Zaprezentowanie własnej teorii, praktycznie sprawdzonej, o. językowym wychowaniu dzieci z uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem 'fonogestów"". Jest to osobisty, warty szerszego nagłośnienia wkład Autorki w rozwiązanie tego problemu. Poświęcone temu zostały 3 rozdziały, w których zarówno przedstawiono nam korzyści z używania fonogestów, które dostrzegamy dopiero wtedy, gdy wnikliwie przyjrzymy się trudnościom, jakie napotyka dziecko, które 'od początku życia nie może słyszeć słów wypowiadanych przez matkę i inne osoby"", jak również dowiadujemy się, że operowanie fonoge-stami jest sztuką, którą musi opanować osoba przygotowująca się do rozmowy z dziećmi. Autorka prowadzi czytelnika przez zasady tej sztuki i wyjaśnia jej wymogi w sposób jasny i bardzo konkretny, z wieloma szczegółami, tłumacząc, że jest to 'metoda niezwykle tania i łatwa w zastosowaniu"", [...j szkice wieszczone [...] zebrane razem ukazują całe boga- ctwo nowego podejścia do wychowania i usprawniania dzieci, które mimo swoich ograniczeń mają pełne prawo do zajęcia właściwego miejsca w społeczności ludzkiej, w życiu narodu i Kościoła."