Żyjemy w świecie środków masowego przekazu, które stały się nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości. Mają one ogromną siłę oddziaływania; z jednej strony służą do przekazywania informacji, bez których trudno sobie wyobrazić życie współczesne, gospodarcze, polityczne, kulturalne czy naukowe, z drugiej zaś starają się wpływać na sposób myślenia, przekonania, wyznawane wartości, przyjmowane postawy i podejmowane działania, próbują kreować nasze marzenia i rozbudzać nieuświadomione potrzeby. Ta niezwykła siły spowodowała, że środki masowego przekazu nie tylko skutecznie uzupełniają zasadę podziału władzy, ale także stanowią jej najlepszą gwarancję. Z tego powodu zyskały miano czwartej władzy. A jest to władza niemała, ze względu na różnorodność środków masowego przekazu i liczbę ich odbiorców. Niniejsza pozycja to praca zbiorowa, w której znajdują się teksty poruszające największe dylematy związane z działalnością środków masowego przekazu. Przedstawione prace, będące owocem interdyscyplinarnej refleksji nad genezą, istotą i celowością istnienia środków masowego przekazu, jako środków przekazywania informacji, prezentują szerokie ujęcia tematu, poczynając od wskazania filozoficznych podstaw ich funkcjonowania, poprzez analizę prawną, po zagadnienia dotyczące własności intelektualnej. (ze Wstępu)