"Spór o granice poznania dzieła muzycznego" to próba sformułowania ogólnego metasystemu analizy dzieła muzycznego i całościowego spojrzenia na problematykę teoriopoznawczą z nim związaną. Książka, traktując o związkach analizy dzieła muzycznego z historią, teorią i estetyka muzyczną, wskazuje na miejsca analizy we współczesnej muzykologii, (Rozdz.1: O klasyfikacji analiz dzieła muzycznego), daje przegląd rękopiśmiennych, drukowanych i fonograficznych materiałów heurystycznych (Rozdz.2: Analiza dzieła muzycznego i jej źródła), dokonuje systematyki obiektów badawczych w kontekście psychofizjologicznej teorii poznania (Rozdz.3: Analiza dzieła muzycznego i jej przedmioty), przeprowadza typologie pojęć, problemów i metod zarówno analitycznych teorii normatywnych (Rozdz.4: Normatywne analizy dzieła muzycznego), jak deskryptywnych (Rozdz.5: Deskryptywne analizy dzieła muzycznego) oraz naświetla złożone relacje między analizą dzieła a jego interpretacją (Rozdz.6: Analiza dzieła muzycznego i jej ?artes interpretandi?). Adresatami książki są w zamyśle autora nie tylko muzykolodzy (autor celowo unika w swej pracy hermetycznej problematyki teoretyczno-muzycznej), ale także zainteresowani kwestiami poznawczymi i interdyscyplinarnymi teoretycy i filozofowie sztuki oraz antropolodzy kulturowi.