W dzisiejszym podejściu do rehabilitacji i edukacji dajemy prymat zachowanym możliwościom. Kształcenie integracyjne jest jednym z możliwych wariantów organizacyjnych edukacji. Przy spełnieniu wielu warunków stać się może dla znacznej części osób z odchyleniami od normy optymalnym rozwiązaniem. Może być drogą do ograniczenia procesu społecznego naznaczenia. Autorzy tej książki w takiej właśnie szerokiej perspektywie postrzegają kształcenie integracyjne, ujmując postawy nauczycieli w płaszczyźnie socjopedagogicznej. To bowiem my, pełnosprawni, poprzez nasze ustosunkowanie do niepełnosprawności i osób nią obarczonych ,,wyznaczamy im miejsce - z nami, czy też tylko wśród nas. Prezentowana książka to niezwykle cenna pozycja, z jednej strony dokonująca pełnej syntezy wiedzy na podjęty temat, z drugiej zaś strony dająca koncepcję wypracowaną przez autorów, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i empirycznej. Autorzy podjęli sporo wątków, które dotychczas były niepostrzegane, czy też ledwie sygnalizowane, między innymi warunkowanie postaw wobec osób niepełnosprawnych czynnikami związanymi z osobą będącą podmiotem postawy, związki czynników kulturowych, lęku i podmiotowości nauczyciela z jego postawami wobec osób niepełnosprawnych.