Niewielu programistów jest zaznajomionych z technologiami leżącymi u podstaw pisanych przez siebie programów. Czemu jednak przejmować się takimi technicznymi detalami, skoro wygląda na to, że kod spełnia założone zadania? Bo chcemy, żeby działał dobrze, za to nie chcemy przedłużających się zabaw w chowanego z upartymi błędami. Nie wspominając już o tym, że raczej nikt nie chce znaleźć się na pierwszych stronach gazet z powodu wykorzystania dziury bezpieczeństwa kryjącej się w jego kodzie.
Z tej lektury czytelnik dowie się w jaki sposób świat realny przekształcany jest w formę zrozumiałą dla komputerów - w bity, logikę, liczby, tekst i barwy. Zdobędzie wiedzę o fundamentalnych częściach składowych, z których zbudowane są komputery - takich jak bramki logiczne, sumatory, dekodery, rejestry i urządzenia pamięci.
Autor wyjaśnia w książce, w jaki sposób poprawić osiągi projektując oprogramowania tak, by pasowało ono do danego sprzętu, w szczególności architektury pamięci, jak programy tłumaczone są na język maszynowy, zrozumiały dla komputerów, a także w jaki sposób poszczególne części składowe oprogramowania łączone są w większe programy takie jak przeglądarki internetowe. Dzięki lekturze czytelnik pozna sprytne sztuczki podnoszące wydajność programów, takich jak niezmienniki w pętli, redukcja siły czy podpodziały rekursywne.
Jest to szansa, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę dzieje się w maszynie, na której działa program. Dzięki temu można tworzyć kod lepszy i wydajniejszy.