"Sekretne życie lalek" rzuca nowe światło na minioną erę, opisując zadziwiające odwrócenie ról spełnianych przez sztukę i religię: sztuka i literatura czerpały niegdyś treści z religii, jednak obecnie religii coraz częściej szukamy w cieniu sztuki i kultury rozrywkowej. W panoptikum kultury zachodniej, które nas zachwyca, a zarazem wprawia w popłoch, Nelson przedstawia wynaturzone postaci, w jakich pierwiastek duchowy odradza się w sztuce wysokiej oraz szczególnie uderzające formy, jakie przybiera w tych przejawach kultury masowej, w których występują lalki i cyborgi, a także w literaturze grozy oraz utworach fantasy: od dzieł Kleista, Poego i Musila po powieści Philipa K. Dicka, a także symulacje wirtualnej rzeczywistości. Punktami wyjścia dla podjętej przez Victorię Nelson analizy jest twórczość polskiego fantasty żydowskiego pochodzenia Bruno Schulza oraz opowiadania amerykańskiego twórcy horrorów H.P. Lovecrafta.