Dlaczego zdarza się tak, że ktoś przez lata przynosił ze szkoły słabe oceny, a później w życiu dokonuje wielkich rzeczy, podczas gdy ktoś inny, kto zapowiadał się na znakomitego naukowca, później boryka się z rozmaitymi problemami emocjonalnymi, społecznymi, zawodowymi? Dlaczego nie zawsze istnieje związek pomiędzy dobrymi wynikami szkolnymi a dobrze ukształtowaną autonomią czy dojrzałością? Dlaczego, przy równych zdolnościach intelektualnych, jedni mają wspaniałe osiągnięcia, podczas gdy inni „odstają”, muszą się zadowolić wynikami przeciętnymi albo słabymi? Jak duże znaczenie mają w tych procesach takie czynniki jak motywacja, poczucie pewności, szacunek dla samego siebie, umiejętność podejmowania ryzyka i brania na siebie odpowiedzialności. Jaką rolę odgrywają umiejętności mnemoniczne, zdolność do uczenia się, pasja wobec tego, z czym spotyka się w szkole, zaangażowanie, odpowiedzialność, pewne „właściwe” przyzwyczajenia nabyte wcześniej? Ta książka stara się odpowiedzieć na te i inne pytania, zmieniając sztywne koncepcje pedagogów na bardziej interesujące „praktyczne podejście”, które można wykorzystać w codziennym doświadczeniu rodziców i wychowawców.