SPIS TREŚCI WSTĘP CZĘŚĆ I TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ Rozdział 1. REKLAMY TELEWIZYJNE – CHARAKTERYSTYKA ZJAWISKA 1.1. Koncepcje wyjaśniające perswazyjne oddziaływanie telewizji 1.2. Reklama telewizyjna 1.2.1. Historia reklamy telewizyjnej 1.2.2. Zamierzone cele reklam telewizyjnych 1.2.3. Problem stosowania bodźców podprogowych (subliminalnych) w reklamach 1.3. Mechanizmy psychologicznego wpływu stosowane w reklamach 1.3.1. Perswazja 1.3.2. Modelowanie i naśladownictwo 1.3.3. Nadawanie znaczeń emocjonalnych 1.3.4. Mechanizmy działające poza świadomością odbiorcy 1.4. Niezamierzone skutki reklam telewizyjnych 1.4.1. Pobudzanie „latentnych\" emocji i potrzeb oraz zastępcze ich „zaspokojenie\" 1.4.2. Nadmierna koncentracja na sobie 1.4.3. Kształtowanie orientacji życiowej i wizji świata 1.5. Czynniki wpływające na odbiór reklamy 1.6. Badania nad zawartością reklam telewizyjnych Rozdział 2. DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM JAKO ODBIORCA REKLAM 2.1. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym 2.1.1. Charakterystyka procesów poznawczych dziecka 2.1.2. Charakterystyka emocji dziecka 2.2. Badania dotyczące oddziaływania reklam na dzieci 2.2.1. Sposób postrzegania reklam przez dzieci 2.2.2. Wpływ reklam na postawy i preferencje dzieci 2.2.3. Wpływ reklam na emocje dzieci CZĘŚĆ II BADANIA WŁASNE Rozdział 1. ZAWARTOŚĆ REKLAM TELEWIZYJNYCH 1.1. Strategia analiz reklam telewizyjnych, reklamy analizowane 1.2. Kwestionariusz analizy reklam 1.3. Wyniki analiz reklam telewizyjnych 1.4. Podsumowanie - charakterystyka reklam emitowanych w telewizji polskiej w roku 2002 oraz zmian w przekazach reklamowych od 1996 do 2002 roku Rozdział 2. WPŁYW REKLAM TELEWIZYJNYCH NA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM 2.1. Problem badawczy i hipotezy 2.2. Strategia badań 2.3. Metody badania, wskaźniki w rysunkach 2.4. Badane dzieci 2.5. Wyniki badań 2.5.1. Wyniki analiz rozmowy o reklamach 2.5.2. Wyniki analiz rysunków i rozmowy o rysunkach 2.5.3. Hipotezy interpretacyjne ZAKOŃCZENIE BIBLIOGRAFIA ANEKS