Zagadnienia psychologiczne stanowią wiedzę komplementarną względem nauk o zarządzaniu. Znajomość kwestii psychologicznych wyjaśnia bowiem i rozwiązuje wiele problemów związanych z zachowaniami ludzi w organizacji, ich motywacją do pracy oraz relacjami z innymi. Wiedza o aplikacji rozwiązań i mechanizmów psychologicznych w praktyce zarządzania jest niezwykle pożądana we współczesnych przedsiębiorstwach. Publikacja ta jest przeznaczona dla studentów wyższych uczelni państwowych i prywatnych dla kierunków: zarządzanie, ekonomia, administracja oraz studiów MBA, które w programie nauczania przewidują takie przedmioty, jak: psychologia zarządzania, psychologia ogólna, socjologia, lub przedmioty zbliżone pod względem problematyki: kierowanie ludźmi, zarządzanie kadrami, zachowania organizacyjne. Celem dydaktycznym niniejszego skryptu jest zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą psychologiczną ułatwiającą zrozumienie i przewidywanie zachowań własnych i innych osób w organizacji oraz przedstawienie mechanizmów psychologicznych, które mogą okazać się pomocne w opisywaniu i wyjaśnianiu zjawisk w praktyce zarządzania. Dodatkowo niektóre omówione narzędzia psychologiczne umożliwią nabycie umiejętności niezbędnych do efektywnej realizacji podstawowych funkcji zarządzania.