Książka porusza taki aspekt wzajemnego porozumiewania się, który ostatnimi czasy jest pomijany lub niedoceniany. To pozytywne uczucia, które mogą towarzyszyć rozmowie. Lektura polecana wszystkim tym, którzy chcą nawiązać prawdziwy, pełen szacunku kontakt z drugim człowiekiem, zrozumieć jego intencje, poznać świat jego odczuć. Zapisujemy się na kurs asertywności, żeby się nauczyć mówić \"nie\". Zapisujemy się na kurs liderów, żeby się nauczyć manipulować \"zasobami ludzkimi\". Czytamy książki, dzięki którym wykształcimy w sobie \"osobowość sukcesu\". Sukces i pieniądz zaczynają być wyznacznikami naszego życia. Gdzieś po drodze zanika normalny, życzliwy stosunek do drugiego człowieka, zdolność empatii, pozytywna, pozbawiona agresji komunikacja. Zdaje się, że coraz niebezpieczniej zaczynamy balansować na cienkiej granicy pomiędzy agresją i manipulacją a usłużnością i podporządkowaniem. Coraz rozpaczliwiej szukamy sposobów, które pozwolą nam na utrzymanie się na owej chwiejnej linie. Podporządkować sobie innych i nie dać się nikomu podporządkować – oto wyznacznik naszego myślenia. I choć jest to dziś normą, nie jest to przecież normalny stan rzeczy. W tej książce chcę pokazać, że jest możliwe takie spojrzenie na drugiego człowieka i taki sposób komunikacji, dzięki którym nasze wzajemne stosunki zdecydowanie się poprawią. Wiele spraw i konfliktów między nami wynika po prostu z niezrozumienia istoty pozytywnej komunikacji, z braku odpowiednich wzorców i odpowiedniego w tym zakresie treningu.