Podręcznik obejmuje wiedzę dotyczącą zarządzania przedsiębiorstwem. W części pierwszej zaprezentowano przedsiębiorstwo w perspektywie współczesnych wyzwań rozwojowych oraz tło i przyczyny zmian w teoretycznych podstawach dzisiejszych przedsiębiorstw. Szczególną uwagę zwrócono na kwestię szeroko rozumianej wartości (przesłanek jej tworzenia, obszarów występowania i ewolucji, wpływu na określenie celów i sposobów ich osiągania), co pozwoliło na ukazanie złożoności kategorii wartości i konieczności jej tworzenia jako długookresowego celu przedsiębiorstwa i warunku rozwoju. W części drugiej, bardziej praktycznej, autorzy przedstawiają proces zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem z punktu widzenia kształtowania wartości. Wiele miejsca w tej części poświęcono na prezentację wybranych koncepcji, sposobów i narzędzi zarządzania, wzmocnioną konkretnymi przykładami i odniesieniami zaczerpniętymi z naszej rzeczywistości gospodarczej. Książka jest efektem badań prof. dr hab. Cezarego Suszyńskiego oraz prowadzonego przez niego zespołu słuchaczy seminarium doktorskiego w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem przy Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.