Niniejsze opracowanie może wypełnić lukę na rynku wydawniczym, obejmującym pozycje literaturowe z przedsiębiorczości. Zawarte w nim rozważania obejmują zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i praktyczne, nawiązujące do polskiej rzeczywistości gospodarczej. Zespół dwunastu autorów skoncentrował bowiem uwagę na różnych przejawach przedsiębiorczości, na regionalnych i lokalnych uwarunkowaniach jej rozwoju, na pokazaniu, czym jest przedsiębiorczość i jakie mogą być jej wymiary. Pokazano także związki i relacje, jakie zachodzą między przedsiębiorczością a nowoczesnym i dynamicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem, zwłaszcza małym, rozpoczynającym dopiero działalność. Wiele miejsca (zdecydowanie najwięcej) poświęcono również zagadnieniom praktycznym, które są związane z podejmowaniem działalności gospodarczej, kwestiami wyboru formy prawnej prowadzenia biznesu, poszukiwaniem źródeł jego finansowania, działaniami dotyczącymi kształtowania systemów motywacyjnych, systemów informacji w przedsiębiorstwie. Z tych rozważań jasno wynika, jak wiele obszarów decyzyjnych stoi przed każdym przedsiębiorcą,który zamierza realizować swoje zamierzenia biznesowe. Walor praktyczny pracy znajduje odzwierciedlenie również w zaprezentowanym projekcie biznesplanu przedsięwzięcia inwestycyjnego.