Prognozowanie to przewidywanie przyszłych zdarzeń, którego celem jest zmniejszenie ryzyka w procesie podejmowania decyzji. W książce podjęto próbę przedstawienia obecnego stanu wiedzy na temat konstruowania prognoz i zaprezentowano szerzej te spośród wielu znanych metod prognozowania zjawisk gospodarczych, które najlepiej dostosowane są do potrzeb przedsiębiorstw. Omówiono zarówno znaczenie prognoz dla zarządzania, jak i sam przebieg procesu prognozowania, skupiając się na takich zagadnieniach jak: # klasyfikacja metod prognozowania, # dane prognostyczne i ich analiza, # metody prognozowania oparte na modelach szeregu czasowego, # metody prognozowania oparte na modelach ekonometrycznych, # metody prognozowania oparte na modelach analogowych, # metody prognozowania oparte na modelach ze zmiennymi wiodącymi, # prognozowanie na podstawie metod jakościowych, # integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów, # system prognostyczny przedsiębiorstwa, # prognozowanie wielkości sprzedaży i prognozowanie finansowe. Książka może być wykorzystywana zarówno jako podręcznik akademicki, jak i przewodnik dla menedżerów budujących prognozy i posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.