Wstęp
Rozdział I
Profilaktyka i promocja zdrowia – ustalenia terminologiczne
Wprowadzenie
1. Profilaktyka, prewencja, promocja zdrowia
1.1. Profilaktyka i prewencja
1.1.1. Profilaktyka i prewencja a zjawiska natury medyczno-zdrowotnej i społeczno-prawnej
1.1.2. Profilaktyka i prewencja a kryterium czasowe lub płaszczyznowe
1.1.3. „Profilaktyka” i „prewencja” jako synonimy
1.2. Promocja zdrowia
2. Profilaktyka a promocja zdrowia – wzajemne relacje
2.1. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji zawierania się znaczenia węższego w znaczeniu szerszym
2.2. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji rozłączności
2.3. Profilaktyka i promocja zdrowia w relacji tożsamości
2.4. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji odrębności z elementami wspólnymi
Podsumowanie
Rozdział II
Profilaktyka logopedyczna w publikacjach specjalistycznych
Wprowadzenie
1. Profilaktyka logopedyczna – od kultury żywego słowa do logopedii artystycznej
2. Profilaktyka logopedyczna – opieka od poczęcia
3. Profilaktyka logopedyczna – kompleksowo i przez całe życie
4. Profilaktyka logopedyczna – perspektywa osi czasu
Podsumowanie
Rozdział III
Profilaktyka a logopedia jako profesja
Wprowadzenie
1. Emancypacja zawodów logopedycznych w Polsce
2. Zadania zawodowe
3. Wymagania kwalifikacyjne
3.1. Wymagania kwalifikacyjne do zajmowania w placówkach oświatowych stanowiska nauczyciel logopeda
3.2. Wymagania kwalifikacyjne do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie logopedii
Podsumowanie
Rozdział IV
Profilaktyka a kształcenie logopedów
Wprowadzenie
1. Kształcenie logopedów do 1997 roku
2. Standardy kształcenia logopedów od 1997 roku i nauczycieli logopedów w latach 1997–2019
3. Profilaktyka w programach studiów rozpoczętych w roku akademickim 2017/2018 – wyniki badań własnych
3.1. Profilaktyka w programach studiów podyplomowych
3.2. Profilaktyka w programach studiów I i II stopnia dla specjalności logopedycznych
3.3. Profilaktyka w programach studiów I lub II stopnia na kierunku logopedia
3.4. Profilaktyka w kształceniu logopedycznym w roku akademickim 2017/2018 – globalne ujęcie wyników badań i wnioski
4. Standard kształcenia nauczycieli logopedów od roku akademickiego 2019/2020
5. Profilaktyka w programie studiów przygotowujących do wykonywania zawodu logopedy – propozycje efektów uczenia się
Podsumowanie
Rozdział V
Profilaktyka a logopedia jako nauka
Wprowadzenie
1. Profilaktyka a koncepcje logopedii
1.1. Koncepcja językoznawcza i biologiczno-językoznawcza
1.2. Koncepcja holistyczna
1.3. Koncepcja pedagogiczna i pedagogiczno-medyczna
1.4. Koncepcja medyczna – od części wspólnej z medycyną do dyscypliny nauki o zdrowiu
1.5. Natura naukowej wiedzy logopedycznej
1.6. Miejsce logopedii w systemie nauk
2. Profilaktyka a paradygmaty logopedii
2.1. Paradygmat biomedyczny
2.2. Paradygmat holistyczny
2.3. Paradygmat społeczno-ekologiczny (holistyczno-ekologiczny)
2.4. Wielość paradygmatyczna w logopedii
2.5. Paradygmatyczne konsekwencje
3. Przedmiot zainteresowań logopedii
3.1. Przedmiot logopedii jako nauki i profesji
3.2. Wielość przedmiotów zainteresowań logopedii
3.3. Norma i patologia a przedmiot logopedii i profilaktyka
3.4. Zaburzona zdolność mowy i zaburzenia mowy
4. Profilaktyka a modele badań naukowych w logopedii
4.1. Odmienności ilościowych i jakościowych modeli badań
4.2. Model badań mieszanych
Podsumowanie
Rozdział VI
Wybrane modele i rodzaje profilaktyki
Wprowadzenie
1. Modele profilaktyki uwzględniające historię naturalnej choroby
1.1. Modele dwustopniowe
1.2. Modele trójstopniowe
1.3. Modele czterostopniowe
1.4. Modele pięciopoziomowe
1.5. Model siedmiopoziomowy
1.6. Krytyka modelu tradycyjnego
2. Modele profilaktyki uwzględniające stopień ryzyka
2.1. Modele trójpoziomowe
2.2. Modele czteropoziomowe
3. Modele profilaktyki oparte na innych kryteriach
3.1. Modele mieszane
3.2. Profilaktyka specyficzna i integralna
3.3. Profilaktyka pozytywna i negatywna
3.4. Inne podziały
4. Modele profilaktyki w logopedii
Podsumowanie
Rozdział VII
Holistyczno-ekologiczny model profilaktyki zaburzeń mowy
Wprowadzenie
1. Ogólna charakterystyka modelu
2. Cele profilaktyki
3. Ryzyko wystąpienia zaburzenia mowy
3.1. Czynniki ryzyka i chroniące
3.2. Zachowania i sytuacje problemowo-ryzykowne
3.3. Stopień ryzyka
3.4. Kierunek działań prewencyjnych
4. Grupa docelowa
4.1. Stan zdrowia
4.2. Grupy ryzyka
4.3. Wiek odbiorców
4.4. Liczba odbiorców
5. Realizatorzy działań profilaktycznych
5.1. Zadania nauczycieli i logopedów szkolnych
5.2. Pozostali realizatorzy profilaktyki logopedycznej
6. Strategie profilaktyki zaburzeń mowy
6.1. Strategie optymalizacyjne
6.1.1. Strategia zmian przepisów
6.1.2. Strategia tworzenia warunków
6.2. Strategie zmian środowiskowych
6.2.1. Strategie informacyjne
6.2.2. Strategia edukacyjna
6.2.3. Kampanie społeczne
6.3. Strategie wczesnej identyfikacji
6.3.1. Strategia obserwacyjna
6.3.2. Strategia skriningowa
6.4. Strategie interwencyjne
6.4.1. Strategia wczesnej interwencji
6.4.2. Strategia wsparcia
6.4.3. Strategia alternatyw
6.4.4. Strategia interwencji specjalistycznej
6.5. Strategie wiodące i uzupełniające
7. Poziomy profilaktyki zaburzeń mowy
7.1. Poziom pierwszy – promocja zdrowia
7.2. Poziom drugi – profilaktyka pierwszorzędowa
7.3. Poziom trzeci – profilaktyka drugorzędowa
7.4. Poziom czwarty – profilaktyka trzeciorzędowa
7.5. Poziom piąty – profilaktyka czwartorzędowa
7.6. Porównanie poziomów profilaktyki
Podsumowanie
Wnioski i zakończenie
Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel