Głównym celem pracy było zidentyfikowanie procesu kreatywności w obszarze marketingu, z uwzględnieniem jego uwarunkowań oraz jego podmiotowego charakteru, a zatem poszukiwanie odpowiedzi na pytania: jak przebiega ten proces, co go początkujące, jakie warunki mu sprzyjają, a jakie blokują, w jakich zakresach marketingu potrzeba kreatywności jest największa, jaka jest wiedza i umiejętności w dziedzinie myślenia kreatywnego pracowników zajmujących się marketingiem? Realizacji tego celu służyło wnikliwe zbadanie zagadnienia od strony ustaleń teore-tycznych, dostarczanych przez inne dyscypliny nauki, co miało przełożyć się na empiryczną umiejętność rozpoznania tego zagadnienia w sferze marketingu. Okazało się, że prosta transkrypcja tej wiedzy nie jest możliwa, ponieważ już na poziomie językowym występowały problemy w interpretacji pojęć. Starano się posługiwać terminami i znaczeniami wypracowanymi min. przez psychologię, socjologię czy filozofię, ale też przyjmowano niekiedy inne znaczenie, z uwagi na zakres i specyfikę omawianych zagadnień.