Publikacja jest praktycznym poradnikiem dla osób działających w obszarze pożytku publicznego. Dotyczy spraw związanych z codziennym stosowaniem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zarówno przez osoby zatrudnione w organach administracji publicznej, jak i przez ich odpowiedników po stronie tzw. trzeciego sektora. W pierwszej części niniejszego opracowania przedstawiony został przegląd alternatywnych sposobów realizacji zadań przez organy administracji publicznej na tle procedur określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zaprezentowano także podstawową filozofię zmian wprowadzanych nowelizacją ustawy uchwalonej 12.3.2010 r. (Dz.U. Nr 28, poz. 146). Centralna część publikacji zawiera ich kompleksowy przegląd oraz ich praktyczne konsekwencje dla strony pozarządowej oraz publicznej. Ponieważ brak szerszych doświadczeń w zakresie stosowania, w tym również w praktyce kontrolnej, wskazano na najistotniejsze komplikacje, jakie niesie ze sobą nowy kształt ustawy m.in. poprzez analogię do stanu przed nowelizacją.