Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno)
Podziękowania
Wstęp
Robotnicy - grupa, która stała się "niewidzialna"
Konieczność połączenia badań nad pracą i systemem
kształcenia
Co pozostało z "grupy robotniczej"?
Część pierwsza
TRANSFORMACJE FABRYKI
Wstępna charakterystyka "terenu"
Rozdział I
Co począć z dziedzictwem tayloryzmu?
Wydziały zatrudniające OS w latach siedemdziesiątych
Samokontrola i samonadzorowanie
Wynalezienie lidera
"Młodzi" kontra "starzy"
Fizyczne i społeczne starzenie się OS pracujących przy taśmie
Rozdział II
Strategie pracodawców i opór robotników
Utrata znajomego otoczenia i zanikanie odniesień
zbiorowych
Niepokoje działaczy związkowych
Nowe wydziały produkcyjne i początki HC1
Strajk we wrześniu-październiku 1989
HC1 - przestoje i usterki
HC2 - taktyczny odwrót
Opór robotników
Nowa strategia dyrekcji
Rozdział III
Zablokowanie mobilności robotników i zaostrzenie konkurencji
Dawna fabryczna arystokracja robotnicza
Zmierzch świata "wykwalifikowanych"
Dystans społeczny między robotnikami a technikami
Blokada systemu awansowania OS
Niewielki awans zakończony porażką: zdegradowana liderka
Zawiść i konkurencja w pracy
Część druga
SZKOŁA JAKO ZBAWIENIE
Zbyt ciężki "bagaż"
Rozdział IV
"Odrobotniczenie" szkolnictwa zawodowego
Zmierzch "mechaniki", promowanie automatyzacji
Przekonanie o odsunięciu na boczny tor i niskie
poczucie własnej wartości
Maturzyści, którzy nie spełniają oczekiwań
Ambasadorzy liceum zawodowego w przedsiębiorstwie
Praktykanci między młotem a kowadłem
Rozdział V
Zdezorientowani rodzice
Dzisiejsza szkoła
"Promocje za wysługę lat", "naciąganie" stopni
Osłabiona pozycja nauczycieli, dyrekcja, która się
"poddaje"
Niepewność co do wyboru szkoły
Trudne relacje sąsiedzkie z rodzinami imigrantów
Konkurencja w użytkowaniu przestrzeni publicznej
Podupadanie osiedla
Powrót do tradycyjnej szkoły
Rozdział VI
Ucieczka do przodu
Poczucie wyobcowania w liceum
Dystans wobec kultury szkolnej
Trudności z wypowiedzią pisemną
Szkolne "kombinowanie"
Sposoby na przetrwanie
Niejawne kontestowanie reguł szkolnych
Konflikt pokoleń
Wstyd społeczny
Etyka robotnicza i etyka szkolna
Licealiści zrywający z dziedzictwem rodzinnym
Epilog
Część trzecia
ROZPAD GRUPY ROBOTNICZEJ
Rozdział VII
Rozterki młodego lidera
Wstyd z powodu statusu OS, nienawiść do fabryki
Poczucie, że tkwi się w potrzasku
Trajektoria szkolna i dyspozycje społeczne
"Wolę umrzeć nie robiąc nic niż umrzeć w Peugeocie"
"Szczekali Pomyślałem sobie: Gdzie ja wpadłem?"
"Dziś z samą maturą nic nie znaczysz, jesteś zerem"
"Dali mi do zrozumienia, że nie powinienem myśleć, bo doprowadzę do rozkładu zespołu"
"Przykro to mówić, są ludzie, którzy by bardzo chcieli mieć jakąś robotę, ale słowo daję, ja tej roboty nie chcę!"
"Podali jako powód, że nie potrafię, że nie stoję na wysokości zadania, nie nadaję się do tego, żeby być liderem. Bo przywództwo to jest coś specjalnego, nie jestem do tego stworzony, nie stoję na wysokości zadania"
"Chcę żyć teraz, a nie później, mam szczęście, że przynajmniej zrobiłem maturę [ ]. Dla reszty nie ma ratunku, sami to wiedzą i mówią: ŽNie ma dla nas ratunku>>"
"Powiedział mi: za dziesięć lat będziesz tu dalej siedział i będzie to samo, co teraz"
"Robię coś, czego nienawidzę"
Młodzi i starzy: wzajemna pogarda
Zdobywanie pozycji za pomocą ciała, za pomocą słowa
Rozdział VIII
Kryzys robotniczego ruchu związkowego
Specyfika aktywizmu OS
Delegat i jego "baza"
Delegat w pułapce przekształceń wydziału produkcyjnego
Zatarcie dawnych podziałów
Zmęczenie działaczy
Wrogość młodych robotników wobec związków zawodowych
Rozdział IX
Osłabienie grupy robotniczej i napięcia na tle rasowym
Święto 14 lipca u robotników OP
OS kontra imigranci
"Młodzi imigranci" jako negatywna grupa odniesienia
Godność robotnicza - prawdziwe podłoże napięć na tle rasowym
Robotniczy egalitaryzm a "preferencja narodowościowa"
Podsumowanie
Robotnicy po rozpadzie klasy robotniczej
Zmiana położenia robotników
Zapomniana kwestia robotnicza
Jaka jest przyszłość działaczy robotniczych?
ANEKSY
Aneks 1
Założenia metody badawczej. Badania terenowe
Badania prowadzone w różnych wymiarach przestrzeni
społecznej
Długofalowość jako istotny czynnik pracy badawczej
Działacze i "zwykli" robotnicy
Znaczenie wywiadów
W pracy i poza nią
Badania dotyczące szkolnictwa
Aneks 2
Tablica chronologiczna
Bibliografia
Prace na temat okręgu zatrudnienia Sochaux-Montbliard
Opublikowane wcześniej teksty dotyczące badań w Sochaux
Inne publikacje dotyczące okręgu zatrudnienia Sochaux-Montbliard
Bibliografia ogólna
Stosunek do przedmiotu badań i konstrukcja metody
badawczej
Stosunek do pracy, zarządzanie zasobami ludzkimi
O demokratyzacji w edukacji
Światy robotnicze, działalność związkowa
Położenie robotników w latach 90.
Objaśnienia skrótów i terminów występujących w tekście
Indeks osób