Powieść brytyjska w XXI wieku. Szkice stanowi zaproszenie do podjęcia refleksji nad stanem i kondycją postmilenialnej prozy w Wielkiej Brytanii i jej statusu na początku XXI wieku. Czy współczesna powieść brytyjska to tylko produkt „długiego wieku XX”, czy też obszar nowych literackich przemian i przewartościowań? Czy jest ona nadal fenomenem globalnym, a Wielka Brytania niezmiennie pozostaje najważniejszą światową „fabryką prozy”? Czy na początku XXI wieku powieść brytyjska zachowała wszystkie różnicujące ją niegdyś parametry, takie jak: masowość zjawiska, ideologiczny pluralizm, zafascynowanie procesem historycznym, a także szczególne przywiązanie do kategorii realizmu? A może jej atrybuty są dzisiaj zupełnie inne? Próbę odpowiedzi na te pytania stanowi zbiór piętnastu esejów zawartych w książce. Oferują one nie tylko przegląd dorobku cenionych współczesnych pisarek i pisarzy z Wielkiej Brytanii, ale i oryginalną analizę omawianych powieści. Eksperyment literacki spotyka się tutaj z typową narracją realistyczną, powieść historyczna i auto/biografia z queerem, a klasycy literatury brytyjskiej końca XX wieku z debiutującymi na początku XXI wieku nowymi głosami i nadziejami współczesnej prozy brytyjskiej.
Ewa Kowal jest adiunktem w Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na współczesnej powieści anglojęzycznej i filmie (zwłaszcza na temat ostatniego światowego kryzysu ekonomicznego oraz problematyki dotyczącej domu), a także na krytyce feministycznej i gender studies. Jest autorką monografii The “Image-Event” in the Early Post-9/11 Novel: Literary Representations of Terror after September 11, 2001 (2012) oraz serii artykułów poświęconych gatunkowi „post-9/11”.
Bożena Kucała jest adiunktem w Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą współczesnej powieści, zwłaszcza brytyjskiej, oraz związków literatury i historii. Opublikowała monografię Intertextual Dialogue with the Victorian Past in the Contemporary Novel (2012) oraz liczne artykuły naukowe na temat współczesnej prozy brytyjskiej.
Robert Kusek jest adiunktem w Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnej powieści anglojęzycznej, gatunków „życiopisania” oraz problematyki pamięci i utraty. Jest autorem dwóch monografii (w tym Through the Looking Glass: Writers’ Memoirs at the Turn of the 21st Century [2017]), współredaktorem dwunastu monografii zbiorowych (m.in. Travelling Texts: J.M. Coetzee and Other Writers [2014]), a także autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych.