Przedmowa: list do polskich Przyjaciół (François Jullien) 9
O budowaniu książki w toku nieoczywistych spotkań, sytuacji-momentów (Ewa Marynowicz-Hetka) 23
François Jullien – wybór tekstów
Wprowadzenie w problematykę: transformacje bezszelestne – kolejne życie – de-koincydencja. Wykład François Julliena inaugurujący Międzynarodowe Biennale Edukacji, Kształcenia i Praktyk Profesjonalnych, Paryż 2021 35
Słowo wstępne w imieniu Organizatorów biennale (Guy Berger) 35
Wykład François Julliena 37
Dyskusja po wykładzie 61
Transformacje bezszelestne 63
Jak to się dzieje, że to, co tworzy się nieustannie na naszych oczach, dzieje się naprawdę i jest bez wątpienia oczywiste, ale tego nie widać? 63
Z innej perspektywy niż podmiot – działanie/transformacja 67
Podczas transformacji: proces przejścia 74
Śnieg topnieje, czyli jak nastawienia myślenia o Bycie utrudniają myślenie o procesie przejścia 81
Czy istnieje początek modyfikacji? 94
Kolejne życie: zacząć prawdziwie istnieć 103
Jasność umysłu, olśnienie 103
Rozchmurzenie, uwolnienie 116
Ponowna lektura, ponowne podjęcie, ponowne zaangażowanie 133
Ponownie otworzyć możliwości: sztuka de-koincydencji 147
Przyszłość nie zapowiada się śpiewająco 147
Koincydencja: przyleganie blokujące rozwój 148
De-koincydencja: stawanie się w procesie 153
Etyka de-koincydencji 158
De-koincydencja: ars operandi 163
Rewolucja, innowacja czy ponowne otwarcie możliwości? 175
Glosa
Jullien – myśliciel 183
Jullien Apostata (Alain Badiou) 183
Skuteczność kraba (Jean-François Lyotard) 186
Nota O czasie. Elementy filozofii życia (Paul Ricœur) 191
Konstruowanie porównywalnego (Paul Ricœur) 202
Spotykając François Julliena (Izabela Kamińska-Jatczak, Marcin Kafar, Anna Walczak) 207
François Jullien – przełamywanie oporu intelektualnego jako wyzwanie i wezwanie do dialogowania 207
Poruszając się „schodami Penrose’a” 213
Przygodność, przyleganie, zapytywanie 216
Posłowie
Własne ramy myślenia – studium przedmiotu (Jean-Marie Barbier) 225
Ponowny namysł: pochwała głębi przesunięć myślenia 225
Koncept kultury działania 232
Kultury działania naukowego 239
Kultury działania edukacyjnego 243
Konkluzja: nasze konstrukcje sensu – tak obce, gdyż tak bliskie 248
Bibliografia 249
* * *
Préface : lettre aux Amis polonais (François Jullien) 9
Sur la construction du livre au fil des rencontres, des situations–moments non évidentes (Ewa Marynowicz-Hetka) 23
François Jullien – choix des textes
L’introduction à la problématique : transformations silen- cieuses – seconde vie – dé-coïncidence. Conférence inaugurale de François Jullien à la Biennale Internationale de l´Éducation, de la Formation et des Pratiques Professionnelles, Paris 2021 35
Avant-propos des Organisateurs de la biennale (Guy Berger) 35
Conférence de François Jullien 37
Discussion 61
Transformations silencieuses 63
D’où vient que ce qui se produit inlassablement sous nos yeux, […] mais ne se voit pas ? 63
D’une autre perspective que le sujet – action/transformation 67
Sous la transformation : la transition 74
La neige fond (ou le parti pris de l’Être empêche de penser la transition) 81
Ya-t-il un début aux modifications ? 94
Une seconde vie. Commencer véritablement d’exister 103
Lucidité 103
Dégagement 116
Relecture, reprise, réengagement 133
Rouvrir des possibles : dé-coïncidence, un art d’opérer 147
Les lendemains ne chantent plus 147
La coïncidence est la mort 148
La dé-coïncidence à l’œuvre 153
Éthique de la dé-coïncidence 158
Mode opératoire de la dé-coïncidence 163
Révolution, innovation, ou re-possibilisation ? 175
Glose
Jullien – le penseur 183
Jullien l’Apostat (Alain Badiou) 183
L’efficacité du crabe (Jean-François Lyotard) 186
Note sur Du « temps ». Éléments d’une philosophie du vivre (Paul Ricœur) 191
Construire des comparables (Paul Ricœur) 202
Rencontrer François Jullien (Izabela Kamińska-Jatczak, Marcin Kafar, Anna Walczak) 207
François Jullien – vaincre les résistances intellectuelles : un défi et un appel au dialogue 207
Se déplacer le long « des escaliers de Penrose » 213
Contingence, adhésion, poser des questions 216
Postface
Mettre en objet ses propres cadres de pensée (Jean-Marie Barbier) 225
« Déjouer » sa pensée 225
Le concept de la culture d’action 232
Les cultures d’action scientifique 239
Les cultures d’action éducative 243
Conclusion : nos constructions de sens, si étrangères parce que si familières 248
Références 249