Jak pisze w recenzji prof. Zbigniew Przerembski „ Znaczenie ludowych instrumentów muzycznych dla tradycji kulturowej naszego kraju trudno przecenić”. Praca jest tym cenniejsza, że stanowi kompendium wiedzy na ten temat, zebranej przez znakomitego znawcę tematu. Jest to poza tym pierwsza na polskim rynku tego typu praca, do tej pory ukazywały się tylko wyrywkowe opracowania konkretnych instrumentów. Poza ogólną historią instrumentów ludowych autorka prezentuje grupy idiofonów, membranofonów, chordofonów i aerofonów. Dla przeciętnego czytelnika podział ten wynikający ze sposobu pobudzania i konstrukcji instrumentu brzmi dość tajemniczo, ale znajdziemy tu opisy i zdjęcia m.in. kołatek, drumli, harmonii (to idiofony), bębnów (membranofony), skrzypiec diabelskich, cymbałów (to chordofony) oraz piszczałek, dud wielkopolskich, kozłów weselnych, klarnetów, kornetów, puzonów i waltorni (to aerofony). Niektóre z tych instrumentów obecnie są wykorzystywane w muzyce klasycznej czy jazzowej. Ważnym i ciekawym zjawiskiem polskiego folkloru są kapele ludowe, których składy różnią się znacznie i związane są z regionami etnograficznym Polski. Temu tematowi poświęcony jest odrębny rozdział książki. Publikacja jest bogato ilustrowana, w zdecydowanej większości ikonografia pochodzi ze zbiorów Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Wydanie książki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aneta Oborny jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie historii, wykładowcą nauk z zakresu kultury muzycznej na kierunku Europejskie Studia Kulturowe Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Od 2011 roku jest dyrektorem Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Autorka książek Życie muzyczne Kielc 1815-1915 oraz Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych 1975-2010, a także wielu artykułów i esejów na temat kultury muzycznej XIX i XX wieku w Polsce oraz autorka i kurator wystaw muzealnych.