Chcielibyśmy, aby ta opowieść o poezji była przydatna dla miłośników i adeptów wiedzy literackiej różnego stopnia (nauczycieli, studentów i uczniów). Z tego względu wyposażyliśmy ją w jedynie elementarny aparat bibliograficzny. Zadbaliśmy też o przedstawienie najogólniej zarysowanego tła indywidualnych zjawisk poetyckich. W głównych częściach pojawią się zatem Horyzonty (obrazy panoramiczne) oraz Przybliżenia (krytycznoliterackie portrety). Nie omawiamy wszystkich kierunków, autorów i tekstów, jakie można odnaleźć w liryce ostatniego trzydziestolecia mijającego wieku. Dokonujemy selekcji, jak zawsze w takich przypadkach subiektywnej; niekiedy pozwalając w zgodzie z ustalonymi hierarchiami i ocenami, a nieraz też od nich odchodząc. Usprawiedliwienie znajdujemy z naszym pojmowaniu literackiej edukacji, której celem - chyba ważniejszym niż erudycyjne gromadzenie faktów - wydaje się pobudzanie wyobraźni i wrażliwości, wskazywanie metod interpretacji oraz wyzwalanie językowej inwencji. (Autorzy)