Statystyka ? w badaniach nauczyciela i studenta stanowi kłopotliwy i zarazem trudny problem. Nie może być pominięta ani w opisach metod badań pedagogicznych, ani w praktyce badawczej każdej z osób. Jest dziedziną nauki, którą nie sposób opisać w jednej publikacji, dlatego w tej książce ograniczono się do wybranych zagadnień, stanowiących niezbędne minimum w każdej próbie badawczej.
Dla nauczyciela i studenta piszącego pracę magisterską ważne staje się nie tyle opanowanie operacji liczenia podanej w podręcznikach, ile zrozumienie poznawczego i metodologicznego sensu określonej miary statystycznej. Należy pamiętać, że statystyczne metody można wprowadzić do badań tych zjawisk, które można zmierzyć. Etapy pracy obejmują: obserwację zjawisk, tworzenie hipotez, wnioskowanie i weryfikację hipotez.
Dla nauczyciela i studenta piszącego pracę magisterską ważne staje się nie tyle opanowanie operacji liczenia podanej w podręcznikach, ile zrozumienie poznawczego i metodologicznego sensu określonej miary statystycznej. Należy pamiętać, że statystyczne metody można wprowadzić do badań tych zjawisk, które można zmierzyć. Etapy pracy obejmują: obserwację zjawisk, tworzenie hipotez, wnioskowanie i weryfikację hipotez.