Książka jest przeznaczona głównie dla studentów matematyki, którzy wybrali specjalność nauczycielską. Powstała w wyniku mojego doświadczenia - zarówno w nauczaniu matematyki w szkole, jak i w prowadzeniu zajęć z metodyki na uniwersytecie. Opowiadając o problemach przybliżania uczniom matematyki i podpowiadając, jak można je rozwiązywać, pragnę pomóc przyszłym nauczycielom w przygotowaniu się do pracy w szkole. Z książki mogą skorzystać także już pracujący nauczyciele. Mam nadzieję, że pomoże ona doskonalić ich pracę z uczniami. Książka jest podzielona na dwie części. Część I (rozdziały 1-7) dotyczy matematyki w szkole podstawowej, a część II (rozdziały 8-12) dotyczy matematyki w gimnazjum. Rozdział pierwszy zawiera nieco ogólnych refleksji na temat nauczania matematyki. Następne rozdziały są poświęcone poszczególnym działom matematyki szkolnej i zawierają propozycje takiego ich ujęcia, które jest adekwatne do potrzeb i możliwości ucznia. Są wskazówki, rady i przestrogi dla nauczyciela, są konkretne pomysły do wykorzystania na lekcjach, są szkice scenariuszy lekcyjnych. Ujęcia poszczególnych tematów nie zawsze są tradycyjne. Niektóre pomysły powstały w wyniku moich poszukiwań i przemyśleń. Zrodziły się w trakcie pracy z uczniami, podczas której przekonałam się, jak trudna jest dla nich matematyka i jak bardzo trzeba się starać, aby ją ułatwić. W książce są także zadania dla Czytelnika, w większości bezpośrednio związane z przygotowywaniem się do pracy na lekcjach. Niektóre zadania, oznaczone symbolem *, są trudniejsze i można je wykorzystać w pracy z uczniami zdolniejszymi. Natomiast zadania z symbolem ** zdecydowanie wykraczają poza program szkolny; ich celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela.