Problematykę esejów zebranych w przedstawionym tomie łączy kluczowe wydarzenie tak zwanej ?śmierci Boga?. Obecne w tytule nawiązanie do Nietzscheańskiej frazy Gott ist tot nie wynika bynajmniej z zamiaru posłużenia się zapożyczoną figurą stylistyczną. Idea Boga oraz odniesienie do Absolutu organizowały od podstaw tożsamość i świadomość Europy, wyznaczając tok i sens dziejów Zachodu. Znajdowało to bezpośredni wyraz w refleksji filozoficznej i teologicznej, począwszy od pierwszych apologetów chrześcijańskich, przez filozofów i teologów średniowiecza, myślicieli nowożytnych, reprezentantów współczesnej teologii ?śmierci Boga?, po przedstawicieli postmodernistycznej, nomadycznej a-teologii. W tym kontekście wydarzenie ?zniknięcia? Boga z horyzontu ideowego Europy pozostaje wyzwaniem domagającym się zrozumienia, a zarazem - o czym przekonują bohaterowie prowadzonych rozważań ? zobowiązuje do podejmowanej ciągle i na nowo wielorakiej jego interpretacji.