Anomalie rynkowe od lat stanowią wyzwanie zarówno dla praktyków, jak i naukowców. Uwagę tych pierwszych, głównie inwestorów, absorbuje poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o to, czy istnienie anomalii można wykorzystać dla budowy strategii inwestycyjnej pozwalającej na „pokonanie rynku". Jedni badacze próbują wykazać iluzoryczność anomalii poprzez wskazanie na błędy estymacji popełnione w procedurze badawczej, niektórzy szukają w nich zaprzeczenia efektywności rynku, jeszcze inni widzą w nich tylko chwilowe ułomności rynku w dążeniu do ustalenia prawdziwej wartości spółki. Ważnym momentem w cyklu życia przedsiębiorstwa jest z całą pewnością decyzja o wejściu spółki na giełdę. Niektóre ze zjawisk związanych z pierwotną emisją akcji (IPO) przyciągnęły szczególne zainteresowanie badaczy i praktyków. Należą do nich z całą pewnością natychmiastowa oraz długookresowa reakcja cenowa następująca po dokonaniu transakcji. Obserwowany natychmiastowy wzrost cen oraz relatywnie niekorzystna długoterminowa reakcja cenowa po debiucie giełdowym wciąż stanowią zagadkę dla uczestników i analityków rynków kapitałowych. Książka stanowi głos w toczącej się dyskusji na temat efektywności rynku oraz znaczenia czynników behawioralnych dla wyceny akcji.