Wstęp
Rozdział I
Bliskość i jej odsłony
1.1. Etymologia słowa „bliskość”
1.2. Psychospołeczne ujęcie bliskości
1.2.1. Próby zdefiniowania i kategoryzacja bliskości
1.2.2. Przywiązanie
1.2.3. Intymność
1.2.4. Haptyczny wymiar bliskości
1.3. Egzystencjalno-fenomenologiczne ujęcie bliskości
1.4. Teologiczne ujęcie bliskości
Rozdział II
Edukacyjne aspekty bliskości międzyludzkiej
2.1. Bliskość w rodzinie
2.1.1. Więzi i relacje jako nośniki bliskości w rodzinie
2.1.2. Wychowanie w rodzinie do bliskości
2.2. Bliskość wychowawcza
2.3. Edukacja zbliżająca
2.4. Bliskość i dystans w edukacji szkolnej
2.5. Samowychowanie jako odśrodkowe dążenie do bliskości
Rozdział III
Bliskość międzyludzka w trudnych sytuacjach życia
3.1. Znaczenie bliskości z drugim człowiekiem w sytuacji choroby i cierpienia
3.1.1. Cierpienie człowieka a potrzeba bliskości
3.1.2. Towarzyszenie jako forma bliskości
3.1.3. Tanatopedagogiczny wymiar bliskości
3.2. Izolacja społeczna w pandemii COVID-19 jako czynnik osłabiający bliskość
3.2.1. Samotność i osamotnienie a potrzeba bliskości
3.2.2. Ageizm jako mechanizm naruszający bliskość społeczną
3.2.3. Izolacja jako źródło frustracji z powodu niezaspokojonych potrzeb społecznych dzieci i młodzieży
3.2.4. Restrykcje osłabiające współdziałanie środowiska medycznego
3.3. Troska o bliskość międzyludzką w czasie izolacji społecznej
3.3.1. Kampanie społeczne na rzecz bliskości
3.3.2. Solidarność międzyludzka drogą do bliskości
3.3.3. Innowacje sprzyjające bliskości
Rozdział IV
Metodologia empirycznych badań własnych
4.1. Charakterystyka konstruktywistycznego ujęcia teorii ugruntowanej
4.2. Metodologiczne założenia badań własnych
4.2.1. Przedmiot i cel badań
4.2.2. Problematyka badawcza
4.2.3. Charakterystyka terenu i organizacja badań
Rozdział V
Rozumienie i realizacja bliskości w rodzinie
5.1. Rozumienie bliskości przez uczestników badań
5.2. Komponenty bliskości
5.3. Znaczenie przypisywane bliskości przez uczestników badań
5.4. Bliskość w rodzinie
5.4.1. Doświadczenie bliskości i jej braku
5.4.2. Wychowanie do bliskości
5.4.3. Haptyczny wymiar bliskości
5.4.4. Modelowe ujęcie bliskości w rodzinie
5.5. Dyskusja wyników
Rozdział VI
Bliskość z człowiekiem w sytuacji choroby
6.1. Kategorie bliskości w chorobie
6.2. Cechy konstytutywne bliskości z chorym człowiekiem
6.2.1. Podmiotowość chorego człowieka
6.2.2. Dialog bliskości
6.2.3. Bliskość z wykluczonymi
6.3. Bliskość i oddalenie w relacji z chorym człowiekiem
6.3.1. Wędrowanie wzdłuż continuum
6.3.2. Granice bliskości
6.3.3. Modele zaangażowania w bliskość
6.4. Bliskość przez dotyk
6.4.1. Kategorie dotyku
6.4.2. Dylematy związane z wyrażaniem bliskości przez dotyk
6.5. Bliskość z naturą
6.6. Bliskość z Bogiem bliskością z człowiekiem
6.7. Modelowe ujęcie bliskości w sytuacji choroby
6.8. Dyskusja wyników
Rozdział VII
Bliskość międzyludzka naznaczona pandemią COVID-19
7.1. Samotność i lęk jako niedobory bliskości
7.2. Reżim sanitarny jako ograniczenie bliskości
7.3. Samoizolacja wyrazem kosztownej troski o bliskich
7.4. Trudności w budowaniu bliskości w zespole
7.5. Płaszczyzny konfliktów osłabiających bliskość
7.6. Komunikacja jako antidotum na izolację
7.7. Modelowe ujęcie czynników kształtujących bliskość w sytuacji choroby
7.8. Dyskusja wyników
Rozdział VIII
Próba konceptualizacji bliskości osobowej i jej pedagogii
8.1. Ogólna konceptualizacja bliskości
8.2. Charakterystyczne cechy pedagogii bliskości
8.3. Metodyka pedagogii bliskości
8.4. Odniesienie wyników do teorii pedagogicznej i praktyki bliskości
8.4.1. Implikacje dla teorii pedagogicznej
8.4.2. Postulaty i rekomendacje dla obszaru wsparcia i edukacji
Refleksje końcowe
Bibliografia
Spis schematów i tabel