Pedagogia bliskości międzyludzkiej

Grzegorz Godawa
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Pedagogia bliskości międzyludzkiej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Publikacja jest wynikiem kilkuletnich refleksji Autora, obserwacji i poszukiwań. Ich szczególną okolicznością było wystąpienie w 2020 r. pandemii COVID-19, wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Postawa medyków w tym niełatwym czasie dała podstawy do głębokiego namysłu i stawiania pytań na temat konsekwencji izolacji społecznej, znaczenia bliskości i działań wychowawczych w tym zakresie...
Wstęp

Rozdział I
Bliskość i jej odsłony

1.1. Etymologia słowa „bliskość”
1.2. Psychospołeczne ujęcie bliskości
1.2.1. Próby zdefiniowania i kategoryzacja bliskości
1.2.2. Przywiązanie
1.2.3. Intymność
1.2.4. Haptyczny wymiar bliskości
1.3. Egzystencjalno-fenomenologiczne ujęcie bliskości
1.4. Teologiczne ujęcie bliskości

Rozdział II
Edukacyjne aspekty bliskości międzyludzkiej

2.1. Bliskość w rodzinie
2.1.1. Więzi i relacje jako nośniki bliskości w rodzinie
2.1.2. Wychowanie w rodzinie do bliskości
2.2. Bliskość wychowawcza
2.3. Edukacja zbliżająca
2.4. Bliskość i dystans w edukacji szkolnej
2.5. Samowychowanie jako odśrodkowe dążenie do bliskości

Rozdział III
Bliskość międzyludzka w trudnych sytuacjach życia

3.1. Znaczenie bliskości z drugim człowiekiem w sytuacji choroby i cierpienia
3.1.1. Cierpienie człowieka a potrzeba bliskości
3.1.2. Towarzyszenie jako forma bliskości
3.1.3. Tanatopedagogiczny wymiar bliskości
3.2. Izolacja społeczna w pandemii COVID-19 jako czynnik osłabiający bliskość
3.2.1. Samotność i osamotnienie a potrzeba bliskości
3.2.2. Ageizm jako mechanizm naruszający bliskość społeczną
3.2.3. Izolacja jako źródło frustracji z powodu niezaspokojonych potrzeb społecznych dzieci i młodzieży
3.2.4. Restrykcje osłabiające współdziałanie środowiska medycznego
3.3. Troska o bliskość międzyludzką w czasie izolacji społecznej
3.3.1. Kampanie społeczne na rzecz bliskości
3.3.2. Solidarność międzyludzka drogą do bliskości
3.3.3. Innowacje sprzyjające bliskości

Rozdział IV
Metodologia empirycznych badań własnych

4.1. Charakterystyka konstruktywistycznego ujęcia teorii ugruntowanej
4.2. Metodologiczne założenia badań własnych
4.2.1. Przedmiot i cel badań
4.2.2. Problematyka badawcza
4.2.3. Charakterystyka terenu i organizacja badań

Rozdział V
Rozumienie i realizacja bliskości w rodzinie

5.1. Rozumienie bliskości przez uczestników badań
5.2. Komponenty bliskości
5.3. Znaczenie przypisywane bliskości przez uczestników badań
5.4. Bliskość w rodzinie
5.4.1. Doświadczenie bliskości i jej braku
5.4.2. Wychowanie do bliskości
5.4.3. Haptyczny wymiar bliskości
5.4.4. Modelowe ujęcie bliskości w rodzinie
5.5. Dyskusja wyników

Rozdział VI
Bliskość z człowiekiem w sytuacji choroby

6.1. Kategorie bliskości w chorobie
6.2. Cechy konstytutywne bliskości z chorym człowiekiem
6.2.1. Podmiotowość chorego człowieka
6.2.2. Dialog bliskości
6.2.3. Bliskość z wykluczonymi
6.3. Bliskość i oddalenie w relacji z chorym człowiekiem
6.3.1. Wędrowanie wzdłuż continuum
6.3.2. Granice bliskości
6.3.3. Modele zaangażowania w bliskość
6.4. Bliskość przez dotyk
6.4.1. Kategorie dotyku
6.4.2. Dylematy związane z wyrażaniem bliskości przez dotyk
6.5. Bliskość z naturą
6.6. Bliskość z Bogiem bliskością z człowiekiem
6.7. Modelowe ujęcie bliskości w sytuacji choroby
6.8. Dyskusja wyników

Rozdział VII
Bliskość międzyludzka naznaczona pandemią COVID-19

7.1. Samotność i lęk jako niedobory bliskości
7.2. Reżim sanitarny jako ograniczenie bliskości
7.3. Samoizolacja wyrazem kosztownej troski o bliskich
7.4. Trudności w budowaniu bliskości w zespole
7.5. Płaszczyzny konfliktów osłabiających bliskość
7.6. Komunikacja jako antidotum na izolację
7.7. Modelowe ujęcie czynników kształtujących bliskość w sytuacji choroby
7.8. Dyskusja wyników

Rozdział VIII
Próba konceptualizacji bliskości osobowej i jej pedagogii

8.1. Ogólna konceptualizacja bliskości
8.2. Charakterystyczne cechy pedagogii bliskości
8.3. Metodyka pedagogii bliskości
8.4. Odniesienie wyników do teorii pedagogicznej i praktyki bliskości
8.4.1. Implikacje dla teorii pedagogicznej
8.4.2. Postulaty i rekomendacje dla obszaru wsparcia i edukacji

Refleksje końcowe

Bibliografia
Spis schematów i tabel

Data wydania: 2023-12-18
ISBN: 978-83-8294-289-7, 9788382942897
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 352
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Grzegorz Godawa ks. dr hab. Grzegorz Godawa - teolog, pedagog. Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Teologicznego, Członek Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie, Prodziekan do spraw studenckich Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Pedagogia bliskości międzyludzkiej nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2023-12-19
10 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Pedagogia bliskości międzyludzkiej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl