Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków

Marzena Adamowicz, Alicja Ostrowska
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Monografia pt. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13–16-latków autorstwa Marzenny Adamowicz i Alicji Ostrowskiej jest interesującą i ważną pracą w pedagogice szkolnej. Podjęto w niej trud uporządkowania i ujęcia całościowego różnych podejść teoretycznych i badawczych w odniesieniu do twórczości. Autorki problematykę twórczości odniosły do kształtowania się zintegrowanej osobowości młodzieży w wieku od 13 do 16 lat i ich autonomicznego rozwoju. Istnieje wąska grupa badań w tym temacie, dlatego prezentacja ich w niniejszej publikacji zasługuje na szczególne uznanie i wypełnia lukę w tym obszarze badań.

Fragment z recenzji prof. dr hab. Urszuli Szuścik

Wprowadzenie

1. Fenomen twórczości
1.1. Polisemia terminu „twórczość”
1.2. Interakcyjna teoria twórczości
1.3. Wyobraźnia i marzenia w osobistych doświadczeniach
1.4. Myślenie twórcze
1.5. Twórcze postawy

2. Orientacje życiowe 13–16-latków
2.1. Rola wartości w funkcjonowaniu młodego pokolenia
2.2. Poszukiwanie sensu życia w okresie adolescencji
2.3. Orientacje rodzinne, personalistyczne
2.4. Orientacje obserwacyjne i hedonistyczne
2.5. Orientacje przywódcze i zawodowe
2.6. Orientacje społeczne i twórcze

3. Opis metodologiczny badań własnych
3.1. Problematyka badań
3.2. Procedura badawcza
3.3. Organizacja, teren i próba badawcza

4. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13–16-latków w empirycznych poszukiwaniach
4.1. Myślenie twórcze adolescentów
4.2. Postawy twórcze badanych
4.3. Osoby twórcze i odtwórcze
4.4. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych respondentów
4.5. Orientacje życiowe w percepcji adolescentów
4.6. Twórcze orientacje życiowe twórczych i odtwórczych badanych
4.7. Sylwetki twórczych adolescentów

Podsumowanie, konkluzje i postulaty

Literatura cytowana

Data wydania: 2021-05-28
ISBN: 978-83-8095-946-0, 9788380959460
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 190
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Marzena Adamowicz Marzena Adamowicz Pedagog, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajna Uniwersytetu Zielonogórskiego, jej specjalności naukowe obejmują: pedeutologię, pedagogikę twórczości i zdolności, twórczość pedagogiczną nauczycieli, innowacje pedagogiczne, i...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2021-04-28
10 /10

Problem podjęty przez Badaczki wydaje się istotny, gdyż jak stwierdza Bożena Kanclerz: „Współczesne pokolenie młodych jest szczególnie narażone na fluktuacje w ponowoczesnej rzeczywistości. Młody człowiek będący na etapie pomiędzy dzieciństwem a dorosłością poszukuje sensu swojego istnienia, koncentrując swoje działania wokół określonych celów. Młodzież doświadcza świata i dokonuje wyborów, kierując się określonymi wartościami, orientując się na świat w określony sposób. Będąc na etapie »pomiędzy«, próbuje dookreślać siebie i definiować własne cele, które zamierza realizować”.

Autorki monografii już na wstępie swoich rozważań zaznaczają wyraźnie, że problematyka dotycząca istnienia i sensu istnienia staje się przedmiotem studiów „[...] badaczy różnych dziedzin nauki, przy czym w ostatnich dekadach zainteresowanie to się intensyfikuje”, staje się powszechne zdecydowanie bardziej, niż miało to miejsce w przeszłości, i co istotne – „zarówno w wymiarze globalnym, jak i jednostkowym”. Przyczyną tej intensyfikacji są „[...] zagrożenia i wstrząsy, wytrącające człowieka z codziennego, uporządkowanego, powszedniego, spokojnego życia i zmuszające do krytycznej refleksji”. Na owe „wstrząsy” i „zagrożenia” narażony jest szczególnie młody niedoświadczony, dorastający człowiek, który w świecie poddawanym ciągłym fluktuacjom, „[...] zmuszany jest do ciągłych wyborów, eksperymentowania między dobrem a złem, prawdą – fałszem, pięknem – brzydotą”. W tej sytuacji – jak ...

| link |

Cytaty z książki

O nie! Książka Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl