Praca zawiera, prócz rozważań teoretycznych poświęconych przede wszystkim ogólnej charakterystyce dochodów nieujawnionych, również praktyczną analizę i ocenę obowiązujących w Polsce zasad ich opodatkowania. Omówiono poszczególne cechy zmienne konstrukcji podatku od dochodów nieujawnionych oraz wybrane problemy z zakresu postępowania w przedmiocie wymiaru tej daniny.
Autor ukazał relacje pomiędzy opodatkowaniem dochodów nieujawnionych, a obliczeniem dochodu w drodze oszacowania, uznaniem administracyjnym oraz ryczałtowym wymiarem podatku. Zwrócił uwagę na sankcyjny charakter omawianej instytucji wskazując jednocześnie mankamenty obowiązujących przepisów w zakresie opodatkowania dochodów nieujawnionych, w konsekwencji wnioskując, że sankcja wynikająca z art. 20 ust. 3 i art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odpowiada standardom, jakie muszą spełniać przepisy represyjne. Omówił istotne problemy związane z odpowiedzialnością karną skarbową w przypadku zbiegu z restrykcyjnym opodatkowaniem dochodów nieujawnionych. Zaprezentował ponadto usytuowanie tytułowej instytucji w systemie podatkowym. Przedstawił także możliwość zastosowania konstrukcji opodatkowania dochodów nieujawnionych w walce z procederem prania "brudnych pieniędzy".
Autor ukazał relacje pomiędzy opodatkowaniem dochodów nieujawnionych, a obliczeniem dochodu w drodze oszacowania, uznaniem administracyjnym oraz ryczałtowym wymiarem podatku. Zwrócił uwagę na sankcyjny charakter omawianej instytucji wskazując jednocześnie mankamenty obowiązujących przepisów w zakresie opodatkowania dochodów nieujawnionych, w konsekwencji wnioskując, że sankcja wynikająca z art. 20 ust. 3 i art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odpowiada standardom, jakie muszą spełniać przepisy represyjne. Omówił istotne problemy związane z odpowiedzialnością karną skarbową w przypadku zbiegu z restrykcyjnym opodatkowaniem dochodów nieujawnionych. Zaprezentował ponadto usytuowanie tytułowej instytucji w systemie podatkowym. Przedstawił także możliwość zastosowania konstrukcji opodatkowania dochodów nieujawnionych w walce z procederem prania "brudnych pieniędzy".