Większość z nas jest przeświadczona o swojej absolutnej wolności przy podejmowaniu wielu decyzji. Żyjemy w przekonaniu o niezależności naszych opinii, wiedzy, przekonań, na które nie mają wpływu żadne media masowe. Jednocześnie mamy skłonność sądzić, że mają one większy wpływ na innych niż na nas samych. Tymczasem zagadnieniu oddziaływania środków masowego komunikowania na odbiorcę, a ściślej - wywoływanych przez nie skutków, zaczęto poświęcać w badaniach nad komunikowaniem coraz więcej miejsca. Praktycznie wszelkie ustalenia dotyczące wiedzy o komunikowaniu masowym dotyczą w mniej czy bardziej bezpośredni sposób zagadnienia wpływu mass mediów na odbiorcę. Badacze mediów masowych od dawna zajmują się tym, do czego przeciętny odbiorca komunikatów masowych nie przywiązuje większej wagi. Należy również pamiętać, że zagadnienie to interesuje nie tylko badaczy mediów, ale również tych, którzy owe media tworzą. Wiedza z zakresu komunikowania masowego służy praktykom w wielu sferach życia społecznego, takich jak komunikowanie polityczne, społeczne czy reklamowe.Zmierzenie rzeczywistego wpływu poszczególnych środków masowego przekazu na odbiorcę rodzi pewne trudności - korzystanie z określonych mediów jest społecznie zróżnicowane, a ich wpływ w różny sposób nakłada się na siebie. Istnieją także odmienne oczekiwania wobec różnych mediów masowych: w gazetach, pismach, książkach najczęściej szuka się informacji, podczas gdy w radiu, telewizji czy Internecie - rozrywki. Z uwagi na to, mówiąc o wpływie mass mediów, mamy na myśli raczej zróżnicowane oddziaływanie, zależne zarówno od charakteru medium, jak i od jego gatunku. Głównym celem opracowania jest pokazanie różnych przejawów owego oddziaływania.