Głównym celem publikacji jest spojrzenie na problem stresu z pozycji neurobiologii, psychologii zdrowia oraz pedagogiki. Książka stanowi kompendium wiedzy z procesów neurobiologicznych zaangażowanych w reakcję na stres. Autorka odwołuje się do wielu badań z różnych dziedzin (szczególnie psychologii zdrowia) wskazujących na sposoby wzmacniania psychicznej kondycji człowieka (nawiązanie do najważniejszych faz rozwoju). Oprócz teorii w książce zaprezentowano przykładowy zestaw ćwiczeń do wykorzystania z dziećmi w zabawie, a poprzez myślenie twórcze zmuszające do szukania rozwiązań w bardzo trudnych sytuacjach. Na przykładzie przeprowadzonych zajęć ze studentami Autorka omawia również sposób prowadzenia spotkania w modelu synektycznym. Opis został zilustrowany pracami studentów, ukazującymi jak w wielu odcieniach stres może być obnażony. Ze względu na sposób podejścia do tematu książka jest pozycją oryginalną. Daje możliwość zrozumienia zachowania poprzez jego biologię, ale także wpływ na świadomość człowieka. Książka powinna zainteresować nauczycieli oraz psychologów odpowiedzialnych za sposoby kształcenia, a model synektyczny otwiera możliwość kreatywnego myślenia dziecka. Adresatami publikacji są również edukatorzy zdrowia, studenci kierunków pedagogicznych, psychologicznych oraz medycznych.