Nowa książka Krzysztofa Loski poświęcona jest kinematografii japońskiej ostatniego półwiecza. Autor rozpoczyna od analizy filmów nowofalowych i pojawienia się kina niezależnego, rozważając te zjawiska w szerokim kontekście kulturowym, następnie przechodzi do omówienia dokonań artystycznych reżyserów młodego pokolenia, którzy debiutowali w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, czyli w okresie głębokich przemian prowadzących do narodzin społeczeństwa ponowoczesnego. Loska charakteryzuje wpływ estetyki nowofalowej na kino gatunkowe – filmy samurajskie, gangsterskie i erotyczne – zwraca też uwagę na obecność nowatorskich rozwiązań formalnych, modernistycznych strategii przedstawiania oraz szereg odniesień do literatury pięknej i teatru, zarówno klasycznego (kabuki, bunraku), jak i współczesnego (post-shingeki).
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Część I
WOKÓŁ NOWEJ FALI
1. Miłość i polityka – narodziny Nowej Fali
2. Teatr awangardowy i film – w kręgu Terayamy
3. Pustynia i miasto – literatura na ekranie
4. Erotyzm i przemoc – w stronę kina transgresji
Część II
KINO GATUNKÓW
5. W cieniu Kurosawy – nowy film samurajski
6. W świecie yakuzy – japońskie oblicze filmu gangsterskiego
7. Zemsta z zaświatów – opowieści niesamowite
8. Humor japoński – komedia i satyra społeczna
Część III
KŁOPOTY Z TOŻSAMOŚCIĄ
9. Swój i obcy – japońska wielokulturowość
10. Żałoba i melancholia – obrazy pamięci
11. Kino i trauma – utracona tożsamość
12. Człowiek i technika – spotkanie z maszyną
Bibliografia
Filmografia
Indeks nazwisk
Summary