Dominującą formą organizacyjną procesu kształcenia w polskich szkołach jest lekcja, gdyż; zdaniem większości nauczycieli; najlepiej zapewnia realizację zasady systematyczności nauczania oraz opanowanie przez uczniów podstawowego zasobu wiedzy. yniki egzaminów zewnętrznych już pokazały, że najwięcej kłopotów uczniom sprawiały te zadania, w których trzeba wykorzystać swoją wiedzę w praktyce, rozwiązać problem, samodzielnie formułować myśli. czne jest więc poszukiwanie takich rozwiązań metodycznych i organizacyjnych, aby rola nauczyciela zmieniła się z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów i mobilizującą ich do samodzielności. Tradycyjna lekcja wydaje się być niewystarczającą formą kształcenia.ego zeszyt ten jest poświęcony omówieniu różnych form organizacyjnych procesu edukacji, stosowanych już i sprawdzonych w wielu szkołach (np. warsztaty, seminarium w klasie, projekty, gry symulacyjne, zielone szkoły). Mamy nadzieję, że jego lektura przyczyni się w pewnym stopniu do tego, aby polska szkoła stała się miejscem aktywnej i twórczej pracy uczniów i nauczycieli, miejscem przyjaznym dla uczniów, interesującym, nie stresującym i wesołym.ikacja jest adresowana do nauczycieli wszystkich typów szkół.